Na het wegvliegen van de Trendy kon ik alleen
maar over een vrij grote kist beschikken en dan nog een die niet echt
transportvriendelijk was.
Er ontbrak nog een compact, handzaam kistje, makkelijk
mee te nemen ook op vakantie. 2 meter spanwijdte, zo iets.
Ik heb lang lopen dubben of ik er een zou aanschaffen of kompleet zou bouwen en
toen de zomer bijna voorbij was besloot ik de knoop door te hakken en een model
te kopen, de Starling Pro van ED Modellbau.
Echter, toen ik de balans op maakte wat me dat ging kosten bleef de teller staan
op € 500,- en dat werd me nou toch weer wat te gortig, en dus zette ik me
alsnog aan de tekentafel, i.c. TurboCad om een kompleet model te ontwerpen.
Eind oktober 2009 is de bouw gestart, waarvan ik
weer een fotoverslag heb bijgehouden.
Een naam heeft het model nog niet zodat 2m (2 meter spanwijdte) voorlopig de
werknaam zal zijn.
Algemene kenmerken: doosvormige houten romp met koolstof staartboom;
pendelhoogteroer; 3-delige vleugel met landingskleppen en rolroeren;
electro-aandrijving maar ook een starthaak. Geheel gebouwd op robuustheid, maar
geen vliegende bom.
16-06-2010:
De bouw is eindelijk voltooid. Het heeft lang geduurd omdat er steeds wel weer
iets tussen kwam met hogere prioriteit, maar het resultaat is de moeite waard in
mijn ogen:
Het totaalgewicht inclusief aandrijving en accu bedraagt 910 gram, en dat is binnen de doelstelling.
Een naam heeft het model inmiddels ook: Pica2,
omdat er al eerder een Pica was, maar dat is een ander verhaal.
De ervaringen met Pica2 zijn samengevat onder de volgende
link.
En als u die ervaringen hebt gelezen, dan weet
u ook dat Pica2 inmiddels ter ziele is.
Maar vanwege die goede ervaringen moet er wel een nieuwe komen. En omdat daar
toch wel weer kleine veranderingen in zitten wordt dat Pica3.
Een echt bouwverslag is er niet, omdat de bouw grotendeels gelijk is aan die van
Pica2.
U vindt hier alleen een samenvatting van wat details.
oktober 2017
De vleugel van mijn Pica wordt een beetje sleets, een niet perfect uitgevoerde
reparatie in het veld, wat lichte schade hier en daar en dan de goede
vliegeigenschappen van de 'Respica' variant.
Voldoende reden om dit als winterproject te kiezen. De vleugel wordt afgestemd
op de proporties van Respica, maar wel met welvingskleppen en rolroeren.
De middensectie is iets langer gekozen, de tippen daardoor iets korter. De
bouwtechniek blijft vrijwel identiek aan de vorige versie die ik 3.1 gedoopt
heb. De nieuwe vleugel wordt dus 3.2
laatst bijgewerkt op 29-01-2018