PICA2, ervaringen

22-06-10
Eindelijk een geschikte dag om de kist in te vliegen, weinig wind en zonnig, dus Ali wil wel mee.
Nadat alles is gemonteerd en de reikwijdte test is uitgevoerd moet het maar gebeuren: vol gas en een flinke zwiep brengen hem in de lucht.
Hij klimt niet direct weg maar een ruk aan de hoogteroerknuppel brengt hem op andere gedachten.
Als ik op zo'n 100 meter de motor uitschakel duikt hij onmiddellijk weer omlaag.
Flink trekken aan het hoogteroer houdt hem wel in de lucht maar dat vliegt niet lekker en daarom zet ik onmiddellijk weer de landing in.
35 seconden na de start ligt 'ie weer veilig op de grond.
In drie stappen pas ik de hoogteroer aandrijving aan en dan vliegt 'ie zoals het hoort, al reageert hij wel heftig op met name de rolroeren.
In totaal maak ik 5 starts die dag waarbij een vlucht van zo'n 5 minuten zit. We moeten nog duidelijk aan elkaar wennen.
Hieronder wat beelden van deze sessie:
#01 Klaar voor de start naast grote broer 'Optima2'.
Ali kijkt nog wat bedenkelijk.
#02 Ik lijk er ook nog niet helemaal gerust op.
#03 Het is zo ver: vol gas!
#04 en weg is 'ie.
#05 dit lijkt een enge landing te worden, maar met de butterfly techniek komt 'ie steil én beheerst omlaag.
Landingen bij de voet zijn nog even niet aan de orde...
#06 en ja hoor, alles is nog prima in orde.

24-06-10
Weer zo'n pracht dag, nu met iets meer wind. Alle vleugelkleppen zijn nog eens extra nauwkeurig in profiel gesteld, maar toch vliegt 'ie nog niet lekker. Zwaartepunt ligt wat erg naar voren.
Als ik de accu andersom plaats verschuift dat zwaartepunt bijna 10 mm. en dan heb ik ineens een heel ander model.
Bij de tweede start vlieg ik een thermiekbel binnen die hem in een paar minuten bijna uit zicht draagt. Met volle butterfly en hoogteroer vol gedrukt duurt het ruim twee minuten voor ik merkbaar gedaald ben.
Al met al duurt deze vlucht 12 minuten maar dan vind ik het wel weer genoeg; eerst weer even op adem komen. 
Maar één ding staat vast: ik heb er een goede vlieger bij.

30-07-10
Een vrijwel windstille avond. Ik heb nieuwe accu's gekocht en ik heb wat trimveranderingen doorgevoerd aan de landingskleppen. Tijd voor een rustige testserie...
Het was me al eerder opgevallen dat mijn 1500 mAh accu een beetje tam was. De 2200 mAh paste maar net in de romp en gaf een raket-achtige start. Nu heb ik een 1700 mAh bij me, kleiner en lichter dan de 1500. 
De motor loeit als ik gas geef en het model wordt bijna uit mijn hand getrokken. Na de start gaat de neus omhoog en vliegt'ie verticaal in 10 seconden naar 150 meter! Daar sta ik wel even van te kijken. 
Ik vlieg wat rond, geen thermiek zoals verwacht, en test de landingseigenschappen. Ziet er goed uit.
Dan bedenk ik dat ik de accu wel eens wat meer uit kan melken, kijken wat deze in huis heeft. En zo gaat het verder. Weer verticaal naar 150 meter, dan dalen tot 50 meter waarna het spel zich herhaalt. 
Om een lang verhaal kort te maken: na 1 minuut en 43 seconden looptijd vertoont de accu nog geen spoor van vermoeidheid, maar ik wel want ik vlieg dan al ruim een half uur. Ik zet hem aan de grond, iets slordiger dan anders maar daar kan 'ie tegen.
Kommentaar van de anderen: met zo'n kist kun je op een thermische dag de hele middag vliegen op 1 accu. Ja, dat lijkt inderdaad haalbaar. Mooi toch?

Vliegweek Movers in Nederweert eind augustus-begin september
De Movers is een club van modelvliegveteranen uit heel het land.
Eenmaal per jaar houden we een vliegweek op het terrrein van de modelvliegclub Nederweert.
Zo ook dit jaar en nu onder perfecte omstandigheden.
Ik heb de Pica hier uitvoerig aan de tand kunnen voelen en het kistje bevalt me steeds beter.
Zeker nu ik ontdekt heb dat 'ie bij een hogere snelheid veel vlakker vliegt.
Hieronder een paar impressies van die dagen:

#07 Start
#08 Stijgvlucht
#09 Op zoek naar de termiek
#10 Samen met een buizerd in de bel
#11 Landingskleppen open
#12 Dit lijkt erger dan het is, de snelheid is hier laag.

04-05-2011 Exit Pica
De pret heeft niet lang geduurd: tijdens een vliegsessie naast een camping heb ik bij de landing het traject verkeerd ingeschat.
Door de wind werd het model wat verder weg gezet dan ik bedoelde en bij mijn pogingen hem bij een bomenrij vandaan te houden heb ik even niet naar links gekeken.
Daar stond een tractor en natuurlijk vloog 'ie daar in volle vaart tegen op. De tractor had geen schrammetje maar het model was total loss.

#13

Maar nu ik weet hoe goed dit vloog, weet ik ook wat ik de komende winter moet doen: gewoon een nieuw exemplaar bouwen.

laatst bijgewerkt op 22-10-2013