Bouwverslag romp

091116-02.jpg 16-11-2009
De romp heeft een CF staartboom. Daarop is een triplex kastje gebouwd waarin de pendelroerhefboom is ondergebracht.
De hefboom wordt aangestuurd door een 0,8 mm staaldraad in een kunststof geleiding.
Later zal het kielvlak volgens tekening rondom dit kastje worden opgebouwd.
091116-03.jpg De romp is opgebouwd op een 10 mm balsa bodem die als kiel fungeert.
Een 5 mm plaat vormt de afsluiting naar de staartboom toe.
Spanten zijn voor het merendeel in triplex uitgevoerd.
De rompneus is al voorzien van langsliggers van balsa met CF versterking.
091116-01.jpg Het achterste deel van de rompboot wordt van vuren langsliggers voorzien omdat hier de vleugel op komt te liggen.
091116-04.jpg Hier wordt de spant geplaatst waarin de staartboom wordt gestoken.
De spant hangt met een wasknijper aan een hulpstuk waarmee hij op precies de juiste hoogte wordt uitgelijnd.
Later zal ditzelfde hulpstuk worden gebruikt bij de uitlijning van de staartboom zelf.
091116-05.jpg Nu is ook de spant geplaatst waarin de vleugel wordt bevestigd: de spant is opgebouwd rond een triplex blok van 10 x 10 mm doorsnede, tussen triplex wanden.
De overige ruimte is opgevuld met balsa.
In het triplex blok zijn twee gaten geboord met M5 schroefdraad.
091116-06.jpg De motorspant is met 2° domping gefixeerd.
De rompbodem is hier verhoogd omdat anders de kromming niet kon worden gerealiseerd.
Ook al is het een houten romp, hij hoeft er niet als een blokkendoos uit te zien.
091118-01.jpg 18-11-2009
Op de rompbodem worden 3-kantige lijsten aangebracht waarop straks de zijwanden worden gelijmd.
Bovendien is de "machinekamer" deels beplankt.
Alles ziet er zo nog erg hoekig uit.
091118-02.jpg De andere rompzijde laat zien waar het naar toe gaat, hier wordt het langsprofiel in de romp al zichtbaar.
091118-03.jpg Een belangrijk moment: de staartboom wordt gemonteerd.
Achter de staartboom het hulpstuk waarmee de uitlijning wordt gecontroleerd.
De staartboom staat onder 0° t.o.v. de romp hartlijn. De vleugel staat onder 1,5° op de romp en de rompneus neigt 2° naar beneden.
091118-04.jpg Closeup van de staartboom montage.
Door het spant loopt de geleidebuis voor de besturing van het richtingsroer.
Deze buis wordt buiten langs de staartboom gevoerd.
091118-05.jpg Nogmaals de basis van het kielvlak; het besturingsbuisje is met een balsa vulstuk op positie gebracht voor de stuurhefboom.
091124-01.jpg 24-11-2009
Het stabilo heeft geen profiel en wordt als lattenconstructie opgebouwd op de tekening.
De koolstof) pennen van de pendelroerophanging zorgen voor de uitlijning van beide delen.
091124-03.jpg Het afgewerkte stabilo op zijn werkplek. Koolstof rovings zorgen voor stabiliteit bij de penverbindingen en op de ligger.
091124-04.jpg Nog even de gewichtscontrole: 13 gram inclusief verbindingspennen is niet veel voor een stabilo van 40 cm spanwijdte.
091126-01.jpg 26-11-2009
Dit is het richtingsroerscharnier in aanbouw.
Een strook 'abreissgewebe' is tussen balsa lijsten opgenomen.
Om de scharnierspleet in te stellen zijn de delen tijdelijk met dunne strookjes balsa gefixeerd.
Epoxy er tussen en dan maar afwachten.
091126-02.jpg Het scharnier is perfect: sterk, volkomen vrij van speling en soepel te bewegen.
Hier is het al opgenomen in de kielvlak-richtingsroer constructie.
Het geheel wordt uit 10 mm balsa op de tekening opgebouwd, waarna het wordt geprofileerd.
091127-01.jpg 27-11-2009
Het kielvlak is in vorm gebracht en gewogen (10 gram)
Tenslotte wordt het over het triplex kastje geplaatst en met 5-minuten epoxy gefixeerd.
Dan ook nog even het stabilo er bij voor een totaal indruk.
Ziet er goed uit.
Nu gaan we met de vleugel verder.
100504-02.jpg 04-05-2010
Tijd om de romp af te bouwen.
De hardware -motor, regelaar, ontvanger en servo's- is geïnstalleerd.
En er is een begin gemaakt met het afronden van het zijprofiel.
De rompzijwanden blijven nog even open.
100504-04.jpg Voordat de zijwanden gesloten worden wordt eerst een komplete functionele test uitgevoerd.
Hiervoor moet het model kompleet worden opgebouwd.
De rolroeren en remkleppen ontbreken nog, de servo's functioneren wel.
100504-03.jpg En zo gaat het er dan straks uit zien.
Het gewicht blijkt in dit stadium 765 gram te bedragen, veel minder dan ik had verwacht.
Met gesloten romp en de vleugelkleppen er bij zal het gewicht nu rond de 900 gram uit komen.
Het zwaartepunt ligt al vrijwel op de goede plaats.
100507-01.jpg 07-05-2010
Dan is het nu tijd de romp te gaan beplanken.
5 mm balsa is wel dik maar biedt veel ruimte voor een leuke vormgeving, waardoor het 'doosvormige' van de romp wat wordt verzacht.
Het cockpitdeksel wordt met een magneet op zijn plaats gehouden.
100518-01.jpg 18-05-2010
De voorbewerkingen zijn voltooid en de romp staat in de grondverf.
De spinner past perfect.
Ter voorbereiding op het spuiten zijn de rompopeningen en een deel van de staartboom afgeplakt.
100519-01.jpg Een doos waar de nieuwe tuinstoelen in waren verpakt levert een keurige spuitcabine op.
En op dat moment ging de buurman met een bladblazer aan de gang!
100521-02.jpg 21-05-2010
Middenvleugel gemonteerd voor de test van de servo's van de landingskleppen via de zender.
100521-01.jpg De rolroeren en de landingskleppen zijn inmiddels gemonteerd.
Laatste controle voor het bekleden: assemblage van het hele model en functietest. De motor heeft al gedraaid en levert een enorme stuwdruk.
100521-03.jpg En zo ziet 'ie er uit met alles d'r op en d'r an.
Van voren...
100521-04.jpg ... en schuin van achteren.
100521-05.jpg 21-05-2010
En tot slot nog even op de weegschaal.
Dit is het gewicht met accu en al.
Hier komt straks alleen de bekleding nog bij.
100616-09.jpg 16-06-2010
Die bekleding is inmiddels aangebracht, met nevenstaand resultaat.
Het totaal gewicht bedraagt nu 910 gram.
Na 7 maanden is 'ie klaar.
Nu nog goed weer om hem in te vliegen.

 

 

 

laatst bijgewerkt op 17-10-2013