12-11-2009 Net als bij de Optima's is de vleugel 3-delig uitgevoerd. Hier zijn de liggers van de buitenvleugels in aanbouw: onder een CF gording van 3 x 0,5 mm met daarop kops balsa. De tong voor de steekverbinding met de middenvleugel uit 10 x 2 mm CF wordt onder een hoek van 3° aan de onderste gording gelijmd. Nadat de balsa kern de juiste tapsheid heeft gekregen zal de bovenste CF gording worden aangebracht, waarna een CF kous het werk afmaakt. |
|
De bouwhelling voor de SB vleugel:
de ligger, inmiddels met een CF kous omwikkeld, ligt op de onderste beplanking. Er achter ligt een 3 mm lijst die de ribben in de juiste positie houdt. De lijst ligt scheef vanwege het profielverloop naar de tip toe. Daarachter komt de dragerlijst voor het rolroer. De vleugeltip was al eerder gebouwd en ligt klaar om met de ligger te worden verbonden. |
|
De tip is onder de juiste hoek met de ligger verbonden. De dragerlijst voor het rolroer is van sleuven voorzien waarin de ribben passen. De ribben worden nu een voor een aan de ligger aangepast. De stalen lineaal houdt de rib op de 3 mm lat en de beplanking aangedrukt waarna deze met een drupje secondelijm met ligger en dragerlijst wordt gefixeerd. De beplanking dient alleen voor de positionering en wordt nog niet verlijmd. |
|
De interne neusligger is aangebracht en aan de onderzijde in profiel geschaafd. Nu kan de onderste beplanking worden aangebracht. Dat gebeurt weer op de helling om verdraaiingen te voorkomen. Met secondenlijm wordt de beplanking nu aan de ribben en de beide liggers gehecht. Hier het resultaat. |
|
Op de koolstofligger worden nog vulstukken geplaatst waardoor de ligger de volle
profielhoogte krijgt. Deze vulstukken dienen alleen om de beplanking te dragen zodat een werkelijk gesloten D-box ontstaat. Dan worden de ribposities op de boven beplanking getekend waarna alle posities met contactlijm worden bestreken. Vervolgens wordt de beplanking aangebracht, opnieuw op de helling. Op de buitenste neusligger na is deze vleugel nu kompleet. |
|
Als rolroerservo komt de Dymond D60 in actie, klein en supersterk. De servo's worden gemonteerd op een deksel, dat dan in de vleugel wordt vastgezet. Achter de vleugel liggen een gemonteerde servo en een leeg deksel. |
|
De bouw van de middenvleugel gaat van start. De hoofdligger bestaat uit twee koolstofgordingen met een balsa kern. De onderste gording van 8 x 1 mm ligt hier op een vulstuk van 1 mm balsa. Er voor ligt een strip van 2 mm. balsa waarop de ribben worden geplaatst, maar niet verlijmd. Als later de beplanking van 1,5 mm wordt aangebracht ligt de ligger 0,5 mm verzonken in de vleugel. De achterlijst is de scharnierlijst voor de landingsklep en is ingezaagd om de ribben te positioneren. |
|
Hier is de 2 mm strip tijdelijk verwijderd. De ribben worden zowel op deze strip uitgelijnd
als op een strookje 3 mm balsa dat op een lijn in de tekening wordt geplaatst. De kern van de ligger: 8 mm kops balsa, wordt rib voor rib geplaatst en verlijmd met secondenlijm. Voor een betere hechting wordt elk balsa blok vooraf licht bevochtigd aan de te lijmen zijde. |
|
Voordat de bovenste koolstofgording wordt aangebracht, eerst een proefpassing op de romp. In de achterlijst is een triplex-balsa doos aangebracht die de druk van de schroeven op vangt en de krachten in de centrale ribben inleidt. | |
De bovenste gording is nu met epoxy verlijmd en tevens
is de hele ligger met Kevlar omwikkeld. Hierbij bleek dat het verstandiger
was geweest de voor- en achterlijsten niet direct te verlijmen. Mark Drela, die deze methode ontwikkelde wijst daar ook op maar dat had ik even over het hoofd gezien. |
|
De beplanking van 1,5 mm balsa is met verdikte epoxy verlijmd. Een ideale methode die ik vanaf nu altijd zal toepassen. De achterlijst is nog niet op maat gebracht en dient nu als steunvlak waardoor de vleugel perfect uitgelijnd ligt, onder de druk van de vele elastiekjes. |
|
De 'kabelkelder' van de middenvleugel. Hier komen de snoeren van alle servo's bij elkaar om dan als een komplete kabel naar buiten te treden. Een klusje dat altijd weer een zorgvuldige planning vraagt Tijd om ons weer aan de romp te wijden. |
laatst bijgewerkt op 17-10-2013