Optima+
is niet het succes geworden dat ik er van verwachtte, hoewel de eerste
resultaten bemoedigend waren.
Het concept was wel goed en daarom besloot ik te leren van de gemaakte fouten,
maar niet helemaal opnieuw te beginnen.
De hoofdafmetingen en verhoudingen zijn vergelijkbaar gebleven.
Het profiel is gewijzigd. Na diverse analyse sessies werd me
duidelijk dat voor dit model een profiel nodig was dat zijn beste prestaties
leverde bij een lagere liftcoëffiecient. Dat vond ik tenslotte bij HN1033, dat
echter maar 8% dik is, constructief weliswaar een uitdaging, maar nu even niet.
Opgedikt naar 9% bleek dit profiel uitstekend geschikt voor mijn doel. De
prestaties zijn vergelijkbaar met HQ 2,5/9, maar bij iets lagere Ca.
In de buitenvleugels verloopt het profiel van HN1033-mod naar HN1033.
Voor deze vleugel wil ik de constructietechniek van Mark Drela volgen, zoals ik
gedeeltelijk ook heb gedaan bij mijn Pica.
Op dit moment (10-10-10) ben
ik er nog niet uit of de vleugel een spoiler krijgt of twee welvingskleppen.
Zoals bij de Pica is gebleken kan ik niet het volle profijt uit de
welvingskleppen halen door beperkingen in mijn zender.
Aan de andere kant brengt een spoiler weer constructieve problemen mee rond het
middendeel van de vleugel t.p.v. de vleugelbevestiging.
Omdat de middenvleugel langer is geworden kan ik niet meer volstaan met koolstofgordingen 'uit het schap' en dus moet ik die zelf maken. Dat biedt de mogelijkheid een taps verloop aan te brengen, maar het leverde ook wel de nodige problemen op bij de realisatie.
Van de bouw wordt weer een fotoverslag bijgehouden.
29-04-11:
De bouw is afgerond, en wat dat hiervoor beschreven dilemma betreft: het zijn
toch welvingskleppen geworden.
Hieronder de eerste foto's van de komplete Optima '2800'.
19-05-11:
De eerste testvlucht heeft plaats gevonden en net als met zijn
voorganger, de Optima+ : een eitje!
Deze keer moest ik wel de hoogteroertrim gebruiken om het pompen tegen te gaan
maar verder vliegt hij fantastisch: heel vlakke glijvlucht, goed reagerend op de
besturing.
Ook identiek aan de '+': de landing ging nog niet zo makkelijk. Als
de butterfly wordt ingezet ontstaat een pompbeweging, minder erg dan bij de '+',
maar een nette landing was het nog niet. Kwestie van programmering in de zender.
In ieder geval ben ik erg tevreden.
De overige ervaringsgegevens zijn verzameld onder deze link
laatst bijgewerkt op 02-11-2013