Optima+

Optima 2 blijkt een perfecte kist te zijn in vrijwel alle opzichten. Vrijwel, want ik kan hem niet vliegen bij hardere wind. Windkracht 4 is eigenlijk wel de limiet. "Steken" verdraagt 'ie uitstekend, maar de daalsnelheid loopt daarbij toch wel wat op. Bovendien is de vleugel wel wat kwetsbaar, als bij de landing een vleugeltip in de grond haakt is het gebeurd. Een reden temeer om hem niet bij hardere wind in te zetten.
Ik heb iets meer allround kwaliteiten nodig en na het wegvliegen van de Trendy, die veel meer allround was,  moet ik dat dus zoeken in dit model óf een nieuw model aanschaffen.

Na wat zelfonderzoek kom ik tot de volgende opdrachtstelling aan mezelf: bouw een nieuwe vleugel met globaal dezelfde afmetingen als die van Optima 2 maar construeer met name de buitenvleugels wat sterker. Rust die vleugel uit met welvingskleppen en rolroeren waarmee je alle situaties aan kunt.
Door die extra besturingsonderdelen (3 servo's meer) én door die sterkere constructie zal het gewicht toenemen wat de vliegsnelheid ten goede komt, zonder dat de daalsnelheid daar onder hoeft te lijden. Aleen de stijgsnelheid op de motor zal iets afnemen, maar daar heb ik toch al ruime reserves. 
Nadere analyse leverde nog de volgende aanvullende specificaties op: koorde 22 cm i.p.v. de 24 cm van de '2' en een vlak profiel dat zich enerzijds goed verdraagt met hogere snelheden en anderzijds makkelijker te bouwen is. De keus hiervoor is gevallen op de AG 34..37 serie van Mark Drela, een profiel met vergelijkbare eigenschappen als het HQ profiel van de Optima 2.

Voordeel van deze opzet is dat ik bij (bijna) windstil weer de Optima 2 kan inzetten, en bij andere omstandigheden (hellingvliegen!) de nieuwe vleugel. Vanwege de toegevoegde eigenschappen zal ik die combinatie dan aanduiden als Optima+. Twee vliegtuigen in een dus. Moet die romp wel heel blijven...

18 april 2009
Hierbij wat foto's om een indruk te geven hoe hij er inmiddels uit ziet.

090417-02.jpg (66332 bytes) 090417-03.jpg (83525 bytes) 090417-04.jpg (87708 bytes) 090417-06.jpg (92548 bytes)
Op de weegschaal tijdens de zwaartepuntscheck Poserend in de tuin.

27-06-09
Vandaag eindelijk de kans de nieuwe vleugel te testen. Vooraf de condities nog even geproefd: weinig wind en geen turbulentie. met een vlucht van 24 minuten de vingers los gemaakt. 
Dan de nieuwe vleugel gemonteerd en de zwaarste accu geplaatst om het zwaartepunt zo ver mogelijk naar voren te krijgen. 
Herbert Peek was bereid om de kist te werpen en deed dat met zoveel schwung dat ik direct al 5 meter hoogte te pakken had. De motor deed de rest en als een speer ging 'ie naar boven. Eerst de motor gestopt op 100 meter en een paar rondjes gedraaid. 
Niet te geloven, maar zonder een enkele correctie op de trim vliegt het perfect, alleen wat gevoelig op de rolroeren en wat ongevoelig op het richtingsroer. 
Dan weer de motor er bij en door naar 150 meter. Nu een paar keer cirkelen en dat is even wennen, hij moet tempo houden anders valt 'ie over een tip weg. Vervolgens aan de rem getrokken: met volle butterfly begint 'ie te pompen, ik zal de mixer voor het hoogteroer dus moeten corrigeren. 
Tijd om te landen. Met een ruim circuit vlieg ik terug naar het veld en zet hem tegen de wind. Oei, die glijhoek is wel erg vlak, ik had zonder rem willen landen maar dan vlieg ik over het veld heen. Dus toch de klep open en de pompbeweging zo goed mogelijk corrigeren. Dat lukt redelijk maar bij de landing tikt de rechtertip licht tegen de grond en maakt 'ie een kleine grondzwaai. Had mooier gekund maar voor een eerste vlucht ben ik dik tevreden.

10-10-10
Er is meer dan een jaar verstreken en in die tijd is er toch wel wat veranderd, want mijn positieve indruk bij die eerste vlucht is niet bestendigd. Die grondzwaai is achteraf symptomatisch gebleken, want er zijn er meer gevolgd, eenmaal zelfs zo hard dat ik de romp heb gekraakt. Gelukkig weer goed gerepareerd maar hij is er niet mooier op geworden.
Bij nadere beschouwing blijkt de vleugel gewoon niet goed vlak te zijn gebouwd. Met name de rechtervleugel vertoont een positieve verdraaiing en dat is dan ook de oorzaak van het wegvallen over de rechter vleugeltip. 
Constructief is de vleugel dusdanig sterk dat die verdraaiing met geen mogelijkheid kan worden gecorrigeerd. Ik heb hem afgeschreven en ben met een nieuwe vleugel van start gegaan.
Daarover zal ik berichten in het hoofdstuk '2800'

 

 

laatst bijgewerkt op 04-11-2013