Dit wordt de nieuwe vleugel voor de Optima+, met
een spanwijdte van 2800 mm. de grootste tot nu toe.
Het tekenwerk ging al in september 2010 van start, de bouw is op 8 oktober
gestart met de eerste koolstofgording.
|
08-10-10:
Begin van de bouw van de middensectie van de vleugel.
Hier het materiaal voor 1 liggergording: 8 rovings over de volle lengte
van 1,20 m. en 4 in afnemende lengte leveren een gording op die in het
midden 1,5 mm dik is en aan beide einden 1 mm bij een breedte van 6 mm. |
|
De rovings worden
in deze mal verwerkt: een aluminium hoeklijn en een vlakke strip die er op
wordt geschroefd en zodoende een instelbare breedte geeft.
De mal is van tevoren uitgebreid met losmiddel behandeld. |
|
12-11-10:
Het bouwpakket: bovenaan de achterlijsten, voorgezaagd t.b.v. de
ribmontage.
Dan de afsluitribben, inclusief die van de buitenvleugels,
waarmee een zuivere passing is gewaarborgd.
En dan de ribbenpakketten met
daartussen de koolstof vleugelpennen. |
|
16-11-10:
De bouw is nu echt gestart: de onderste ligger is gefixeerd op de
tekening.
Een tijdelijke neusligger is aangebracht en de achterlijst is in
positie.
De ribben worden voorlopig alleen vastgemaakt aan de ligger én
de balsa kern.
Een hulplijst van 3 mm balsa bepaalt de ligging van de rib.
De eerste rib wordt later ingedekt en ligt daarom op een vulstukje t.p.v.
de hulplijst. |
|
17-11-10:
De standaardribben zijn alle geplaatst inclusief de delen van de ligger
kern.
De ribben zijn nog niet verlijmd aan de achterlijst, die dient
alleen voor de uitlijning.
Achter de vleugel liggen de draagribben klaar,
deze nemen later de vleugelbouten op en dragen daarmee een groot deel van
de belasting. |
|
18-11-10:
de draagribben van 3 mm triplex zijn geplaatst.
Deze zijn nog extra
versterkt d.m.v. koolstofstaven (3 x 1 mm) en zijn voorzien van een
vormrib t.b.v. de beplanking later. |
|
Voordat de
bovenste gording kan worden aangebracht moeten de kasten voor de
vleugelpennen nog worden gemonteerd.
Hier is de SB kast aan de onderste
gording verlijmd.
De vleugelpen: 2,5 x 10 mm koolstof wordt vast met de
buitenvleugel aangebracht en moet zo nauwkeurig mogelijk in de kast
passen.
Het plaatje met het opschrift '91,75' is een hoekmalletje voor de afsluitrib,
t.b.v. de V-stelling van 3,5°. |
|
22-11-10:
Nadat alle onderdelen zijn aangebracht, kan de bovenste gording worden
verlijmd.
Ik gebruik hiervoor 24-uurs epoxy, verdikt met een thixotroop
toevoeging.
De vleugel ligt nu op een vlakke plaat en wordt, evenals op de
bouwplank, ondersteund door balsa stroken die elke verdraaiing voorkomen.
Elastiekjes, over de ligger gespannen, houden hem op zijn plaats
gefixeerd. |
|
Close-up van de
ligger tijdens het lijmproces.
De gaten in de ribben dienen later als doorvoering voor de servokabels. |
|
23-11:
nadat de epoxy is uitgehard, even op de weegschaal: 80 gram op dit moment.
Dat betekent dat er maar 2 gram epoxy is gebruikt. |
|
De gordingen
krijgen nog een extra ondersteuning: hier wikkel ik een dunne kevlar
roving spiraalsgewijs om de ligger.
Een staaf lood houdt de draad op
(konstante) spanning.
Nu is ook duidelijk waarom ik de achter- en
voorlijst nog niet kon aanbrengen. |
|
En zo ziet het
resultaat er dan uit. |
|
24-11:
Terug op de helling, nu om de achterlijst aan te brengen.
De ribben zijn
opnieuw uitgelijnd m.b.v. de 3 mm lijst en het geheel wordt met
elastiekjes vlak aangedrukt.
Een drupje secondenlijm in elke zaagsnede van
de achterlijst en de ribben zitten vast. |
|
Volgende stap:
neusligger aanbrengen.
Maar eerst moet de drager voor de vleugelpennen
worden uitgelijnd.
Daartoe is de vleugel m.b.v. de schroeven en wat
vulstukjes op de romp vast gezet en de pennen in de openingen van de romp
gevoerd. |
|
Zodra de pennen
spanningsloos passen kan het triplex dragerplaatje (3 mm) tussen de
ribben worden vastgelijmd. |
|
25-11:
Nu de pendrager op zijn plaats zit, kan de neuslijst worden aangebracht.
Doordat dit vleugeldeel 1,20 m lang is, moet ik de lijst opsplitsen.
Ik heb er voor gekozen een deel in het midden aan te brengen, en de twee
overige lijsten d.m.v. afschuiningen te koppelen.
Met de Proxxon schotelschuurmachine is dat een eitje.
Hier het resultaat. |
|
En hier de komplete lijst gemonteerd.
Alleen bij het middendeel is balsalijm
gebruikt, alle overige verbindingen aan de ribben zijn met secondenlijm
gemaakt. Tussen de vorige en deze foto zitten precies 5 minuten. |
|
Iets meer tijd
was nodig voor deze stap: het beplanken van de onderzijde.
Eerst het
afschuinen van de neuslijst, dan het aanbrengen van de beplanking waarbij
de vleugel vlak op de plaat werd gehouden, zoals in de vorige
foto's.
De beplanking loopt niet, zoals gebruikelijk onder de ligger door
maar ligt er stuik tegenaan om een maximale liggerhoogte te verkrijgen.
Om dan de D-box toch voldoende stabiel te maken zijn ligger en beplanking aan
elkaar verbonden m.b.v. de stukken hoeklijst. |
|
26-11:
Nog even een detail van de vorige opname: hier is nog duidelijk de Kevlar
omwikkeling van de ligger te zien. |
|
Vergelijk dit
beeld met de voorgaande foto:
nu is een dunne strook balsa over de ligger gelijmd.
Deze wordt later vrijwel geheel weggeschuurd als voorbereiding op
de bovenste beplanking.
De oneffenheden, veroorzaakt door de Kevlar draden zijn hiermee weggewerkt.
De ruimte voor de vleugelpennen is in deze opname goed te zien. |
|
01-12:
Nadat de vulstrook weer praktisch weggeschuurd is, is de neusbeplanking nu
aangebracht met ingedikte epoxy.
De beplanking zelf is vanwege de lengte
uit 3 stukken opgebouwd, zie de schuine lijmnaden.
De elastiekjes zorgen voor voldoende druk om de beplanking op zijn plaats
te houden tijdens het uitharden van de epoxy. Dat kan niet in de garage
gebeuren, daar is het op dit moment 10,4°C, dus is de hele boel nu onder
een bank geschoven in de woonkamer. |
|
03-12:
De
beplanking is afgewerkt en de neuslijst aangelijmd.
Deze laatste kan nu aan de bovenzijde in profiel worden gebracht.
Daarvoor weer het beproefde
recept toegepast: schuurblok deels met tape afgeplakt om de werkvlakken te
beschermen. De vleugel ligt 21 mm van de rand van de plank en die ligt
weer 45 mm van de rand van de Workmate.
Die getallen worden in opeenvolgende sessies aangepast.
De achterlijst is nog steeds 'oversized' en garandeert ook nu weer een
vlakke opstelling van de vleugel. |
|
24-12:
opbouw van de BB vleugel.
De "helling" bestaat uit de volgende komponenten: Vlnr. alu hoeklijn als tijdelijke neuslijst; balsa vulstroken
i.p.v. beplanking; koolstof gording op 1,5mm vulstrook; 3 mm balsa strook
t.b.v. hor. uitlijning; voorgezaagde eindlijst t.b.v. positionering.
De
loodstaven dienen als ballast om alles vlak op de plank te houden. |
|
Opbouw t/m rib 3.
In het openliggende gedeelte moet nu de vleugelpen worden ingepast.
Daarvoor is de middenvleugel weer nodig. |
|
28-12:
een plaatje uit de categorie "let maar niet op de rommel".
Hier is de opstelling zichtbaar van de middenvleugel onder een hoek van
3,5° en de BB vleugel op de plank.
De sluitribben zijn los aangebracht,
op hun plaats gehouden m.b.v. paspennen en de vleugelpen, die in de
penkast van de middenvleugel is gestoken. |
|
In closeup is dan
te zien dat de vleugelpen niet goed is voorbereid op de passing met de
ondergording van de BB ligger.
Dit is verholpen door hem op te dikken met
een strookje hard balsa dat vervolgens alsnog in de juiste hoek werd
geschuurd.
Tenslotte wordt de pen in deze positie met de ligger verlijmd,
en daarna wordt ook de sluitrib met de vleugelpen verlijmd.
Na uitharding wordt de pen voorzichtig uit de kast van de middenvleugel getrokken. |
|
Ter illustratie
hier het resultaat voor de SB vleugel.
De vleugelpen staat hier duidelijk
onder een hoek (van 3,5°), de wortelrib onder een hoek van 1,75°.
De tweede rib wordt hierna over de pen
aangebracht.
Die staaf lood houdt de vleugel mooi vlak op de plank. |
|
31-12:
een typisch geval van "alle hens aan dek!".
De bovenste gording is
aangebracht met 5-minuten epoxy.
In deze fase moet de vleugel volkomen vlak op de plank liggen.
In elke ribsectie is daarom iets zwaars gelegd om de gording goed aan te drukken en tegelijk de vleugel te
fixeren.
Door de lage temperatuur heb ik dit zo een hele nacht laten liggen. |
|
Is dan alle
ballast verwijderd, dan blijft er dit over: kaarsrechte koolstofligger met
balsa kern. Licht en sterk.
De achterlijst is nog altijd niet verlijmd.
De ligger moet nl. nog omwikkeld worden met kevlar om zijn definitieve
sterkte te krijgen. |
|
Na het omwikkelen
van de gehele ligger met Kevlar zijn de voor- en achterlijst
aangebracht (hier de SB vleugel in beeld).
In dit stadium weegt dit vleugeldeel nu 33 gram. |
|
06-01-11:
de benodigde componenten voor het beplanken van de vleugelneus, v.l.n.r.:
epoxyhars (L285 van R&G), harder, thixotroop poeder voor het verdikken
van het mengsel, op de voorgrond roerstaafje, weegschaal en een mengbeker. |
|
Op het spijkerbed: nadat de hars is aangebracht op de liggers en de ribben, wordt
de beplanking er op gelegd en gefixeerd met elastiekjes, die de hele
vleugel vlak op de plank drukken. |
|
Deze foto
illustreert hoe effectief deze werkwijze is: de beplanking volgt de
ronding van de rib perfect, de (nog steeds verhoogde) achterlijst
garandeert een horizontale én vlakke opstelling op de plank. Een
verdraaiing is hierdoor uitgesloten. |
|
Door de lage temperaturen in mijn garage verhuist de plank mét vleugel nu naar de
woonkamer, waar de hars in alle rust kan uitharden. |
|
13-01-11:
inmiddels is de neuslijst ook aangebracht; hier wordt de onderzijde grof
voorbewerkt: de vleugel ligt op zijn kop, met gewichten bezwaard en
horizontaal (zie de waterpas) gehouden door een set wiggen.
Met de schuurlat wordt de neuslijst nu onder de vereiste hoek voor geschuurd.
Hetzelfde gebeurt ook met de bovenzijde, alleen ligt de vleugel dan zelf
weer vlak op de plank. |
|
14-01-11
In de tussentijd
is het werk aan de 'oren' begonnen.
Hier liggen twee achterlijsten te wachten tot ze van hun glasdoek bevrijd worden.
De onderzijde is licht in
profiel geschuurd en vervolgens gelamineerd met glasdoek van 28 g/m2.
De volgende stap is het profileren van de bovenzijde en het lamineren
daarvan.
Toch handig als je je restjes glasdoek bewaart! |
|
17-01-11:
Terwijl de hierboven genoemde "volgende stap" gaande is pas ik
de sluitribben van de vleugels aan.
Hier zit de BB zijde in de klem.
De sluitribben zijn beide op volle lengte uitgevoerd om de (controle op de)
uitlijning zo veel mogelijk te ondersteunen |
|
En dan is dit het
resultaat (voor de SB zijde).
Perfecte passing: geen naadje te zien.
De koolstof torsiestift is in de tweede rib opgevangen d.m.v. een
versterkingsplaatje. |
|
En als ik dan
toch bezig ben: zo ziet het geheel er dan uit. Nog steeds geen 'komplete'
vleugel, want de oren en de roeren, t.w. flaps en rolroeren, ontbreken
nog. |
|
18-02-11:
na een winterstop (vakantie) zijn nu de oren aan de beurt: opgebouwd uit een
balsa ligger met boven en onder een CF roving.
De rovings zijn gelijmd op
een strook 1,5 mm balsa die later geïntegreerd wordt in de beplanking.
De schuine lat dient voor de uitlijning van de ribben waarvan de
profielkromming naar de tip toe sterk afneemt |
|
Voor- en achterlijst zijn aangebracht.
De laatste waren nog voor de vakantie vervaardigd.
De neuslijst loopt door tot op de plank met het oog op de volgende operatie... |
|
Het aanbrengen
van de beplanking: die volle neuslijst draagt nu de belasting van de
elastiekjes en garandeert een vlakke opstelling.
De lat boven op de constructie neemt de druk op de achterlijst weg. |
|
Aangevuld met een
licht opgeknikte tip ziet het er best leuk uit. |
|
14-03-11:
Variatie op een thema: inmiddels zijn de landingskleppen in hun laatste
bewerkingsfase, het aanbrengen van de profielbovenzijde.
Voor de juiste hoek hanteer ik nu een 10 mm aluminium hoeklijn.
De schuurlat rust op de rand én op de rand van de plank.
De onderzijde is al geprofileerd en van
dun glasdoek voorzien. De schuurlat zal daar niet snel doorheen gaan en
zodoende kan ik de achterrand messcherp én in de juiste hoek schuren. |
|
22-03-11:
Als het mooi weer is kun je buiten de stofwolken weg laten waaien.
Hier wordt een rolroer onder handen genomen.
Deze wordt stapsgewijs afgewerkt waarbij
ik een strook plakband op de rand van de plank heb aangebracht, dan kan ik
zien wanneer het schuurblok de rand raakt.
Het rolroer is taps terwijl het profiel ook nog verloopt, dit vergt een precieze uitlijning van de
geleiders. |
|
30-03-11:
De servo's en hun bedrading zijn geïnstalleerd. Alle draden worden in een
punt verzameld en in een 6-polige stekker naar buiten gevoerd.
De soldeerverbindingen komen straks onder de beplanking
van het middendeel te liggen. |
|
Keren we de vleugel om dan zien we daar de 6-polige stekker met het kabeltje.
Bovendien zijn nu ook de vleugelpennen te zien waarmee de vleugel in de
romp wordt gehaakt. |