ResPica

De laatste jaren is een trend ontstaan naar eenvoudiger modellen, 'RES' is hier het sleutelwoord, dat staat voor Rudder, Elevator, Spoiler.
In Amerika is dit een wedstrijdklasse voor zwevers met een spanwijdte van 2 meter. In Europa vliegen er ook electrozwevers volgens die specificaties.
Toevallig is 2 meter de spanwijdte van mijn Pica.

Het leek me dan ook leuk hier eens iets mee te doen en omdat de Pica zo'n geweldig goeie kist is besloot ik die als uitgangspunt te nemen.

Aanvankelijk tekende ik een kompleet nieuw ontwerp, maar later drong het tot me door dat ik ook best alleen een nieuwe vleugel kon bouwen voor de bestaande Pica. Als het goed beviel kon ik altijd nog een aangepaste romp bouwen, misschien zelfs wel weer een echte zwever.

In de bouwbeschrijving zijn een aantal stadia van het proces weergegeven, veel is afgeleid van eerdere constructies zoals bij Pica2 en Pica3 getoond.

Het resultaat van die bouwactiviteit, 3 maanden werk.

In de zomer van 2017 heeft Respica zijn eerste vluchten gemaakt.
Opvallend was dat voor de eerste testvlucht geen enkele trimaanpassing nodig was, hij vloog direct goed.
In de thermiek goed te handhaven en zo te zien lagere daalsnelheid dan met de kleppenvleugel.

Een paar dagen later echter ging er iets mis: hij reageerde niet meer op zijn richtingsroer en dreef geleidelijk achter de dijk die ons vliegterrein begrenst.
Toen hij achter de kruin van de dijk verdween heb ik de besturing los gelaten en begon de zoektocht.
Na een half uur was hij gelocaliseerd: aan de andere kant van de wetering op een pad in het weiland, keurig geland en zonder enige schade.
De richtingsroerservo leek defect, maar bij nader onderzoek thuis bleek alles in orde.
Een beetje griezelig dus en daarna heeft hij dan ook nog niet meer gevlogen

 

 

laatst bijgewerkt op 08-12-2017