Bouwfasen van de vleugel voor de RES versie. De vleugel maakt gebruik van het
zelfde profiel als de '3' t.w. HN1033, maar nu in de 9% versie, iets dikker dus.
|
15-12-2016
Deze vleugel krijgt geen 'kleppen' maar een vaste achterlijst, die daarom
bij de bouw direct wordt meegenomen.
Daarom moet deze als eerste in profiel worden gebracht.
Hier ligt een geleidelat met klemmen gefixeerd op de Workmate, de
achterlijst in spe ligt er met afstandhouders voor.
De positie van de lat en de lijst zijn vooraf in tekening bepaald.
De achterlijst komt uit een plaat van 6 mm dikte met een soortelijke massa
van 120 kg/m3, veel lichter dan dan de achterlijsten die je in de
winkel koopt. De onderzijde is vooraf licht concaaf geschuurd en van
glasdoek voorzien. |
|
Hier is te zien hoe met een schaafje de lijst grof op maat wordt gebracht.
Het schaafje rust met de achterzijde op de geleiding en schaaft dus onder
een hoek het hout weg. |
|
Vervolgens wordt een schuurblok ingezet. Op de plaats van de geleidelat is
op het schuurblok een strook plakband aangebracht.
Ook op de rand van de workmate is een strook plakband aangebracht en
voorzien van een potloodlijn op de kant.
De achterlijst wordt nu geschuurd totdat de potloodlijn vervaagt. De lijst
is nu onder de vereiste hoek geschuurd. |
|
In de vervolgfase is het geheel opgeschoven en ligt de eindlijst tegen de
rand van de workmate. Nu wordt een tweede facet ingeschuurd dat eindigt op
de glaslaag aan de onderzijde. De lijst krijgt zodoende een messcherpe rand.
De lichte knik tussen de beide schuine vlakken wordt later met een lange
schuurlat verwijderd waardoor de eindlijst een licht gewelfd oppervlak
verkrijgt.
Let ook op de stofzuiger onder de werktafel.! |
|
In dit geval zijn de eindlijsten van de twee buitenvleugels gereed. Ze
worden nu ook aan de bovenzijde van een laag glasdoek voorzien (28 g/m2)
Eindresultaat is een scherpe aan het profiel aangepaste eindlijst met meer sterkte dan
een standaardlijst uit het schap en nauwelijks meer gewicht.
't kost wel wat meer tijd, toegegeven. |
|
De bouw kan beginnen. De foto's in de nu volgende serie zijn van
verschillende vleugeldelen, dus nu eens een linker- en dan weer een
rechterhelft. Het gaat nu echter om de verschillende stadia en die zijn voor
alle 3 delen identiek.
Hier wordt de onderste koolstofligger op de tekening geplaatst, liggend
op triplex plaatjes van 0,6 mm, vanwege de profielvorm. |
|
Om de ribben precies in (horizontale) positie te houden worden latten van 3 mm op de
tekening geplaatst. De positie is vooraf in het tekenprogramma bepaald.
Hierdoor hoeven de ribben geen voetjes te krijgen.
Op de plaats waar de achterlijst moet komen liggen balsa blokjes die precies
in model zijn gebracht om de lijst uit te lijnen op de later te plaatsen
ribben.
Ook de neuslijst is al in positie. Deze is met overmaat gesneden en ligt vol
op het bouwvlak. |
|
De achterlijst is ook in beeld gekomen. Deze rust op de hiervoor
benoemde geprofileerde stukjes
balsa die hoogte én positie bepalen.
De lijst is vooraf ingezaagd op de plaatsen waar de ribben komen.
De eerste rib is geplaatst. Hier is de middenvleugel in beeld, de
middenribben zijn hier met koolstof versterkt t.b.v. de montage op de romp. |
|
De bouwvolgorde is als volgt:
Naast de rib komt een stuk kops gezaagd balsa te staan. Deze wordt met
secondelijm op de koolstofligger gefixeerd.
Daarna wordt de volgende rib geplaatst en eveneens aan de ligger én het
vulstuk verlijmd.
Vervolgens worden ook de voor- en achterzijde gefieerd aan resp. de
neusligger en de eindlijst.
De ribben rusten vóór de ligger op een plaatje 1,5 mm balsa waar later de
onderbeplanking wordt aangebracht.
De tussenstukken worden uit een strook balsa van 48 mm. breedte gezaagd.
Omdat de ribben 2 mm. dik zijn staan de ribben dus op 50 mm. afstand van
elkaar |
|
Hier nog een close-up van dit proces, nu van de rechter buitenvleugel. De
bouwvolgorde is hier vanaf de tip naar de wortel. Vanwege de tapsheid van
dit deel is het inpassen van de ribben zo eenvoudiger.
Die tapsheid brengt ook met zich mee dat de vleugel dunner wordt en dat de
tussenstukken ook lager worden.
Ze worden dan ook per stuk opgemeten en gezaagd en dan nog wijken ze altijd
wel iets af van de benodigde hoogte, zoals ook in de foto is te zien.
Dit wordt later gecorrigeerd. |
|
Terug naar de middenvleugel. Alle ribben zijn aangebracht, met inbegrip van
de triplex eindribben waarin de bevestigingspennen worden gedragen. |
|
Met een schuurlatje van 4 mm. breedte zijn de vulstukken tussen de ribben op
gelijke hoogte gebracht. Hierbij is het erg belangrijk dat de schuurlat lang
genoeg is om plaatselijke oneffenheden te voorkomen.
Met de bovenste koolstofligger wordt voortdurend gecontroleerd of de
liggerhoogte klopt.
Dan wordt epoxy aangemaakt waarmee de ligger wordt gefixeerd.
Elastiekjes houden hem tijdens het uitharden in positie.
Uit voorzorg zijn vulstukken onder de achterlijst gelegd om te voorkomen dat
deze door de elastiekjes omlaag owrdt gedrukt. |
|
Hier wordt de onderbeplanking van de vleugelneus aangebracht.
Voordat dat kon gebeuren moest eerst de neuslijst op maat worden gebracht.
Deze had nog steeds de functie de vleugel vlak op de bouwplaat te houden,
maar de vleugel heeft inmiddels voldoende structuur verkregen.
De zware lineaal helpt de vleugel nu goed vlak te houden.
De beplanking loopt onder de neusligger door en wordt daaraan én aan de
ribben verlijmd met dunne secondenlijm.
De beplanking ligt stuik tegen de ligger aan, hier worden t.z.t. hulplatjes
ingezet om voldoende lijmvlak te creëren.
|
|
Voor de bovenste beplanking is het nodig dat de neuslijst onder de juiste
hoek wordt gevormd.
Dat gebeurt hier met een schaafje op een vooraf bepaalde afstand van de
bouwplank.
De lineaal dient hier weer om de vleugel vlak te houden én om de druk van
mijn vingers te verdelen. |
|
In voorgaande beelden waren de vleugelpennen al zichtbaar. Hier een
close-up.
Let op dat de hoofdpen verankerd is in de eerste en de derde rib, maar vrij
ligt van de tweede. Dit is geen omissie maar doelbewust gedaan om de vleugel
bewegingsvrijheid te geven bij hoge belastingen.
De pennen zijn onder een hoek van 2,5º aangebracht waarmee een V-stelling
van 5º wordt gerealiseerd. |
|
En zo wordt de beplanking aangebracht met langzaamhardende (24h) epoxy.
Handenvol elastiekjes vleien de beplanking rond de ribben, terwijl
vulstukken overal weer garanderen dat de vleugel vlak blijft liggen. |
|
Wintertijd is bouwtijd maar in een koude werkplaats wil de epoxy niet
harden. Dus gaat de plank met het ingepakte vleugeldeel gezellig mee naar de
woonkamer waar hij een nachtje onder de bank mag doorbrengen. |
|
17-03-2017
De bouw is vrijwel afgerond. Het laatste detail betreft de spoiler. Die
wordt aangedreven door een centrale servo die aan de onderkant van de
vleugel toegankelijk is.
Hier ziet u het aanpassen van de stuurstang en de instelling van de servo.
Voor dat doel is de romp er naast gelegd zodat de servo via de ontvanger kan
worden aangestuurd. |
|
Hier is de servo uitgestuurd terwijl de spoiler nog niet vol open staat.
Na veel puzzelen bleek een instelling in de zender de uitslag van de servo
te beperken, zodat later toch een volle uitslag mogelijk werd. |
|
De dichtstand van de spoiler is in ieder geval correct.
De vleugel kan nu bekleed worden. |
|
23 maart 2017
De vleugel is helemaal kompleet afgewerkt en bekleed in hetzelfde tenue als
de kleppenvleugel. |
|
|
|
Als ik het zeggen mag, het ziet er goed uit. |