Kastelenroute Oost-Gelderland

bordje.jpg (3526 bytes)Op een enkele uitzondering na is deze route goed gemarkeerd zodat je hem heel goed op de bonnefooi kunt fietsen, gewoon de bordjes achterna.
Je moet dan met je overnachtingen wel gaan gokken en dat wilden wij niet.
Met de beschreven versie kun je makkelijker je etappe-indeling plannen en afstemmen op de mogelijke overnachtingsplaatsen.

Dus kochten we de routebeschrijving van de ANWB.
Misschien hadden we dat toch niet moeten doen. Ze waarschuwden weliswaar dat de route "in het veld" wel eens af kon wijken van de beschrijving maar dat dat zo drastisch zou zijn...
Vrijwel geen etappe was ongewijzigd en soms substantieel, en daardoor hebben we een keer 97 km gereden terwijl we voor die dag op 68 hadden gerekend. 't was toen maar goed dat we onze overnachting al geregeld hadden want we arriveerden er pas tegen negenen 's avonds.
Maar dat is ook eigenlijk het enige negatieve, want hij is mooi, bijzonder mooi.

routeschets.jpg (21151 bytes)

Uit het kaartje blijkt duidelijk dat de route makkelijk in twee delen kan worden gesplitst voor het geval je minder tijd ter beschikking hebt. Is dat het geval, kies dan de oostelijke variant, die is beslist het mooiste.

Omdat we redelijk in de buurt wonen konden we van huis uit starten. Verder mikten we op etappes tussen de 60 en 80 km, waardoor we op de volgende etappe indeling uit kwamen:

1. Wijhe-Ruurlo
  2. Ruurlo-Groenlo
  3. Groenlo-Aalten
  4. Aalten-Babberich
  5. Babberich-Zutphen
  6. Zutphen -Wijhe

Wat overnachtingen betreft: wij hebben alle keren gebruik gemaakt van het netwerk van "Vrienden op de Fiets" en zijn daarbij van de ene verbazing in de andere gevallen. We hebben hebben gelogeerd op plaatsen waar het afgezaagde cliché "paradijselijk" volledig op zijn plaats was. Tot zelfs midden in de stad.
De ene dag logeerden we in een nieuwbouwwijk, de volgende dag hadden we een komplete woning bij een boerderij; we hebben in een theehuis overnacht en in een dijkhuisje met de grootste tuin die je je maar kunt voorstellen en in Zutphen tenslotte een sousterrain, met uitzicht over een prachtige stadstuin, klein maar prachtig aangelegd.

Opmerkingen m.b.t de route en ervaringen onderweg.

Neem de tijd voor al je etappes, pas je wat dat betreft maar wat aan aan de plaatselijke gebruiken want het is een rustig land hier en je komt door prachtige dorpjes. En langs kastelen natuurlijk, maar ook opvallend veel molens met vrij geavanceerde wiek mechanismen (voor de liefhebbers)

De routebeschrijving start in Ruurlo. Op de kaart zie je daar een forse lus omheen lopen. Die rij je pas aan het eind van de rit. Wij reden via Lochem naar Ruurlo toe en namen de volgende dag die lus mee, we zouden immers na Zutphen weer naar het noorden rijden. Zo'n lus is wel een dikke 20 km extra en die hadden we een beetje over het hoofd gezien. Vandaar dus dat we die dag geen 72 km reden (volgens het boekje) maar 93. Eigen schuld, dikke bult.
zwanen.jpg (4926 bytes)Na Borculo dat op zich zelf al een bezoek waard is, steek je bij Huize Beekvliet de Slinge over; let daar eens op de zwarte zwanen, die er rondzwemmen. En in het bosgebied er voor hebben we al vaker een ijsvogel gezien.

In Geesteren staat een kerk die stamt uit de eerste helft van de 13e eeuw. Met een beetje geluk kan die bezichtigd worden. Is dat niet het geval, dan kan deze beschrijving wat informatie bieden.

Voordat je Groenlo bereikt word je nog door en langs het Zwillbrocker Venn geleid, een afwijking t.o.v. de beschrijving die ik van harte toejuich. Hier broedt een gigantische meeuwenkolonie, met als bijzondere attractie Flamingo's. In het voorjaar zijn ze vaak goed te zien, vooral als je een verrekijker bij de hand hebt. Wij hebben er eens 23 geteld.

Verwacht geen applaus als je in Groenlo (ook een mooi plaatsje trouwens) vertelt dat je helemaal vanuit Ruurlo bent komen fietsen, de directe verbinding is net 20 km.

Als je in Groenlo overnacht passeer je 's morgens al gauw Erve Kots; (de naam is niet toepasselijk) te vroeg voor koffie. Stap er toch even af want het is een mooie pleisterplaats. Er is een restaurant en een museum.

De route rondom Winterswijk is een hoogtepunt wat landschappelijk schoon betreft. In de Bekendelle was de markering even niet duidelijk.
Het volgende station is Bredevoort, dat zich nadrukkelijk als boekenstad afficheert maar zonder dat toch al leuk is. Restaurant Bertram, aan het plein is in middeleeuwse sfeer ingericht, gezellig en je kunt er goed eten.

Wij troffen Aalten aan in de aanloop van een zomerfeest, met vollopende straten, dus zijn we daar snel doorgereden. Daarna raakten we het spoor bijster: de route brengt je tot aan de grens met een groot informatiebord, vervolgens zijn wij op gezag van de markering door gereden tot in Hemden (Dld) Dit is een enorme afwijking van de beschreven route en hier liepen we ook die extra kilometers op. Inmiddels waren er geen bordjes meer te bekennen en moesten we op de kaart verder navigeren. Achteraf gezien hebben we waarschijnlijk een aansluitroute naar de 100 Schlösser route gevolgd.
Eenmaal terug over de grens was het leed gauw geleden, maar leuk is anders.

anholt.jpg (5407 bytes)Na Dinxperlo duik je ook even Duitsland in en ook hier is de route volledig omgegooid. Pluspunt is wel dat je nu langs de Wasserburg Anholt komt (foto links). Dit is met name een streek met veel kastelen, van groot tot klein.
Ook plaatsjes als Mechelen en Netterden moeten het zonder kastelenfietsers doen, maar Zeddam wordt nog wel aangedaan, zij het in omgekeerde richting.
En na 's Heerenberg met zijn kolossale kasteel ga je niet door het Bergher bos maar via Hoch Elten (klimmen!) naar Babberich en Zevenaar.
gilde.jpg (3874 bytes)

Hier op de dijk nog een kostelijke ontmoeting gehad met een groepje wandelaars op weg naar de kerk in Oud Zevenaar om een jubileum van een soort gilde te vieren.(foto rechts)

Zevenaar heeft de twijfelachtige eer de enige echt volkomen foute routemarkering te bezitten. Na het station word je linksaf langs het spoor het stadje uit geleid terwijl je toch echt rechtsaf het stadje in moet, dan vind je daar de bordjes weer terug. Best een leuk plaatsje trouwens.

Na een forse dosis vlak land bij Lathum de dijk op langs de IJssel en de vele recreatiegebieden. Bij kasteel Bingerden sturen de bordjes je weer van de dijk af. Veel leuker om die dijk gewoon te blijven volgen.

In Doesburg ook beslist even de route vergeten, want het stadje vraagt meer aandacht.  Fietsen kun je altijd nog.
Nog even langs het water en dan via Steenderen naar autovrij Bronkhorst, ooit leuk, nu alleen nog maar pittoresk. Ik bedoel,  je kunt ook te veel van het goede krijgen. Aan horeca overigens geen gebrek hier.

Na Baak met het gelijknamige kasteel bereiken we weer echt kastelenland; Hackfort bijt het spits af, daarna regent het kastelen. Volgens het gidsje heeft Vorden er al negen. Bij De Wildenborch picknicken we in stijl onder een beuk want het is warm.

Na huize Den Bramel is het weer even gedaan met de pret en dient Warnsveld zich aan met veel nieuwbouw.

Zutphen, voor ons de laatste overnachtingsstop, heeft ook veel te bieden, zeker op lange warme zomeravonden. In Gorssel verlaten we de route om weer op eigen initiatief naar huis te koersen, en het moet gezegd, die route was ook lang niet gek.
Als we in Wijhe af stappen staat de teller op 480 km.