Wandelroutes

Verwacht hier geen uitputtend overzicht van alle mogelijke routes. We zetten hier gewoon de routes op die we zelf hebben gelopen en waar we plezier aan hebben beleefd. Te beginnen met dit jaar (2004) want beschrijvingen van routes die we lang geleden hebben gedaan zullen te onnauwkeurig zijn.
De routes zijn voor iedereen met een goede conditie te lopen, mensen met een betere conditie dan wij zullen er minder tijd voor nodig hebben.

Omdat we dit jaar alleen in Karinthië zijn geweest zullen er nu alleen Karinthische tochten verschijnen; een rubricering op gebied is dan ook nog even niet aan de orde, maar wie weet komt het daar nog eens van.

Gailtaler Alpen.

Standplaats (en soms ook startplaats) Leifling bij Dellach/Gail, 9 km oostelijk van Kötschach-Mauthen.
Kaart: Kompass 60: "Gailtaler Alpen, Karnische Alpen".

Goldberg
Karakter: inlooptocht, 30% verharde wegen. Hoogteverschil 400 meter. Totaal zo'n 4 uur.
Beschrijving:
Vanaf camping Leifling omhoog naar de buurtschap Leifling en daar ri. Wiesenberg gaan. Op een driesprong waar even verder een groot kruisbeeld voor een jachthut staat, omhoog langs de Heugraben dus niet langer ri Wiesenberg aanhouden. De weg gaat op 1000 m hoogte door de Heugraben heen en wordt dan veel smaller.
Na een lange boog kom je bij een boerderij weer in open veld; dit is Knaller.
Bij Knaller
Hierlangs over een verharde weg naar Goldberg (1100 m). Duur ca. 1½ uur.
Horeca is er niet, wel een pension en een apartementenhuis.
Terugweg: door het weiland tegenover het meest oostelijke huis van het "dorp" in zuidelijke richting afdalen. Het pad is nauwelijks te zien maar wordt allengs duidelijker. In het bos lijkt het pad rechtdoor over een smalle rug maar je moet hier echt rechtsaf, later draait het weer bij. Nu heel steil omlaag tot Rüben, een geïsoleerde boerderij.
Hier zijn twee mogelijkheden: in de zelfde richting doorlopend naar Dellach of linksaf ri Wiesenberg. De laatste optie is langer en zwaarder maar wel zo mooi. Je daalt alleen zo'n 70 m steil omlaag om door de Heugraben heen te komen en aan de andere kant weer even steil omhoog. Je komt bij het jachthuis weer op de verharde weg terecht, niet ver van de plek waar je ook was uitgekomen als je vanaf Rüben rechtdoor was gegaan. Vanaf hier ben je in 20 min. weer terug in Leifling of Dellach.

Jaukenalm ( en Ploner Alm)
Karakter: wat zwaardere inlooptocht, naar keuze over Forstweg of steil via de afkortingen. Hoogteverschil 800 m. Met 2 varianten voor de terugweg.
Beschrijving:
deze tocht start je het beste in Goldberg. Auto bij het kapelletje parkeren, de route begint daar ook. De wegwijzer belooft 1½ uur naar de Jaukenalm, wij hadden daar het dubbele voor nodig. Aanvankelijk over Forstweg maar na 10 min. al steil omhoog door bos. De route is gemarkeerd en heeft nummer 232 op de kaart. Hij kruist de Forstweg ettelijke malen, zodat je af en toe kunt wisselen. Toen we dat tegen het einde deden maakten we meer hoogtemeters dan over het steile pad!
aankomst op Jauken Alm met Jauken in achtergrondDe almhut (1934 m) is 'bewirtschaftet' dus je kunt er wat te eten of te drinken bestellen. Hij is ook per auto bereikbaar dus het is er niet altijd even rustig, maar hij ligt er prachtig.

Voor de terugweg zijn er twee varianten:
Variant 1: Over de zelfde weg terug of rondweg over Plon Alm (of Ploner Alm)
Variant 2: via de Plon (of Ploner) Alm
Loop vanaf in de richting van de Jaukenhöhe over de 229. Je gaat daarbij nog zo'n 120 meter omhoog, dan trek je langs de flank van de berg zonder noemenswaardig hoogteverschil. Schitterend uitzicht over het Gailtal en de Karnische Alpen. aan het eind van het pad stoot je op een pas aangelegde Forstweg. Hier kijk je direct het Drautal in met de Lienzer Dolomiten. Langs de weg vind je een wegwijzertje richting Dellacher Alm/Plon Alm. Steil omlaag tot je op weidegebied uitkomt. Hier even geen markering maar doorlopen tot je op een weg stoot met een waterpartijtje. Hier linksaf richting Plon Alm die overigens niet "Bewirtschaftet" is, 1650 m.
Nu geruime tijd deze weg omlaag volgen, de '230' langs. Als er al wegwijzertjes staan dan Mandorf/Stollwitz aanhouden maar let op wanneer ze niet meer dezelfde kant op wijzen, dan houd je Stollwitz aan.
Hier begint de '231'. Je verlaat dan de weg naar links over een steil, smal en heel nat paadje tot je weer op een Forstweg stuit. Al gauw vind je dan de splitsing Stollwitz-Goldberg waar je linksaf gaat. Het "dorpje" is dan al over het dal te zien maar je moet eerst nog met een ruime omtrekkende beweging onder wat labiele hellingen door en over ettelijke beekjes waar je de modder weer van je schoenen kunt spoelen tot je tenslotte vlak voor het kapelletje weer uit het bos komt.
Totale looptijd van deze terugweg: 3½ uur.