Er waren de nodige kandidaten maar de keus viel
uiteindelijk op de Trendy
van FVK. Bestellen was
eenvoudig: een emailtje sturen en wachten op een schriftelijke bevestiging.
Omdat ik haast had werd het pakket na een telefoontje binnen een paar dagen
afgeleverd met de rekening er bij.
Eerste indruk: verbluffend; prima afgewerkt en heel licht. Tweede indruk: oei,
hoe krijg ik de componenten op zijn plaats. Op een A4-tje staan slechts wat vage
suggesties. Zwaartepunt en roeruitslagen zijn gelukkig wel duidelijk vermeld.
|
|
Volgens dat A4-tje zou de inbouw met 3 uur
gepiept zijn. Nou, dat heeft bij mij wel wat langer geduurd, en je moet wel
creatief zijn want zo'n rompje is maar klein, en de meegeleverde materialen zijn
niet even duidelijk.
Voor de aansturing van de V-staart zijn wat dunne staaldraadjes ingepakt met
kunstof geleidingsbuis. In plaats daarvan heb ik koolstofstaven van 2 mm
gebruikt die met balsa stroken op de juiste buigstijfheid werden gebracht.
Voor de rolroeren kwamen twee Nano-S servo's van Multiplex in de vleugel, niet
vastgelijmd zoals voorgesteld maar met balsa blokjes in de houder gefixeerd en
geborgd met een strookje triplex, waardoor ze uitneembaar blijven.
Rompservo's, type D60s van Dymond zijn liggend aangebracht op een 2 mm. triplex
vloertje waaronder nog net een 1500 Lipo accu past. Op dat vloertje ligt ook de
ontvanger; die moet goed bereikbaar zijn omdat bij het plaatsen van de vleugels
steeds de rolroerservo's moeten worden aangesloten.
Voor de aandrijving koos ik voor een Typhoon 15/13 brushless motor van HET, met
dezelfde prop die ik ook voor de Avanti toepaste, nl. een 11 x 6 klapschroef van
Graupner. De 32 mm spinner paste perfect bij de romp.
Voor de landing programmeer ik een schakelaar op de zender waarmee beide
rolroeren maximaal naar boven worden gesteld.
De technische gegevens heb ik op een apart tabelletje samengevat.
laatst bijgewerkt op 04-11-2013