Trendy

Al voordat de Avanti crashte was ik van plan een klein handzaam kistje aan te schaffen om op vakantie mee te nemen, of op een mooie zomeravond mee te vliegen.
De spanwijdte mocht daarom maximaal 2 meter zijn, het gewicht zo laag mogelijk en omdat de vakantie niet zo ver meer was liefst ook in vergaande staat van 'Vorfertigung', om tijd te sparen dus.

Er waren de nodige kandidaten maar de keus viel uiteindelijk op de Trendy van FVK. Bestellen was eenvoudig: een emailtje sturen en wachten op een schriftelijke bevestiging. Omdat ik haast had werd het pakket na een telefoontje binnen een paar dagen afgeleverd met de rekening er bij.
Eerste indruk: verbluffend; prima afgewerkt en heel licht. Tweede indruk: oei, hoe krijg ik de componenten op zijn plaats. Op een A4-tje staan slechts wat vage suggesties. Zwaartepunt en roeruitslagen zijn gelukkig wel duidelijk vermeld.

DSC_0253.JPG (208758 bytes) Net uit de verpakking, maar nog zonder inbouwcomponenten DSC_0255.JPG (224818 bytes) De motorspant is al aangebracht in de (afneembare!) neus.

Volgens dat A4-tje zou de inbouw met 3 uur gepiept zijn. Nou, dat heeft bij mij wel wat langer geduurd, en je moet wel creatief zijn want zo'n rompje is maar klein, en de meegeleverde materialen zijn niet even duidelijk.
Voor de aansturing van de V-staart zijn wat dunne staaldraadjes ingepakt met kunstof geleidingsbuis. In plaats daarvan heb ik koolstofstaven van 2 mm gebruikt die met balsa stroken op de juiste buigstijfheid werden gebracht.
Voor de rolroeren kwamen twee Nano-S servo's van Multiplex in de vleugel, niet vastgelijmd zoals voorgesteld maar met balsa blokjes in de houder gefixeerd en geborgd met een strookje triplex, waardoor ze uitneembaar blijven.
Rompservo's, type D60s van Dymond zijn liggend aangebracht op een 2 mm. triplex vloertje waaronder nog net een 1500 Lipo accu past. Op dat vloertje ligt ook de ontvanger; die moet goed bereikbaar zijn omdat bij het plaatsen van de vleugels steeds de rolroerservo's moeten worden aangesloten.
Voor de aandrijving koos ik voor een Typhoon 15/13 brushless motor van HET, met dezelfde prop die ik ook voor de Avanti toepaste, nl. een 11 x 6 klapschroef van Graupner. De 32 mm spinner paste perfect bij de romp.
Voor de landing programmeer ik een schakelaar op de zender waarmee beide rolroeren maximaal naar boven worden gesteld.

De technische gegevens heb ik op een apart tabelletje samengevat.

 

laatst bijgewerkt op 04-11-2013