Optima 2

De ervaring met de flutterende vleugels van de Optima (zie Optima/ervaringen) stelt me voor een dilemma: nieuwe servo's aanschaffen en inbouwen in een vleugel die ik eigenlijk toch al niet erg meer vertrouw of een nieuwe vleugel bouwen wat me weer een half seizoen zal kosten.
Er is echter een tussenoplossing mogelijk: ik gebruik de eerder gebouwde vleugel voor de Avanti, die door de crash ineens verweesd achter bleef.
Die vleugel bestaat uit drie delen, waarvan alleen het middendeel opnieuw hoeft te worden gebouwd, zodat de omvang van de klus beperkt blijft. Dat middendeel bouw ik dan op 90 cm zodat de spanwijdte uiteindelijk op 2,50 m. zal uitkomen.

Er is wel een opvallend verschil: de vleugelkoorde van de Optima is 20 cm., die van de nieuwe vleugel 24 cm. De romp blijkt een dergelijke koorde echter makkelijk te verwerken en stabiliteitsberekeningen geven ook aan dat er geen enkel probleem zal zijn.
Het model zal hierdoor wel een heel ander karakter krijgen omdat immers de rolroeren zullen ontbreken. Het goede nieuws is dat er dus ook geen rolroerservo's kaduuk kunnen gaan.
Bij deze wordt daarom nu ook de naam Optima 2 geïntroduceerd, om te benadrukken dat het vanaf nu om een ander model zal gaan, dat alleen de romp en het kielvlak van de 'oude' Optima erft.

Nieuwbouw vleugel Optima

Wijs geworden door de ervaringen van de afgelopen periode kies ik voor het aanbrengen van een spoiler, ofwel remklep en die kan ik mooi in dat middendeel integreren. Inspiratie hiervoor haal ik uit de schitterend gedetailleerde behandeling van de Allegro van Mark Drela.

In principe is de opbouw van dit vleugeldeel gelijk aan die voor de Avanti, de spoiler zorgt echter wel voor wat aanpassingen. Bovendien heb ik nu besloten de vleugel geheel op een helling te bouwen die ontstaat uit de balsastroken die overblijven nadat een rib is uitgesneden.
Bijgaand beeldverhaal vertelt het allemaal.

Assemblage Optima 2

Door de afwijkende afmetingen van de vleugel ten opzichte van de oorspronkelijke zou het zwaartepunt naar voren moeten verschuiven, terwijl het stabilo ook iets groter mag worden. Dus bouw ik ook nog 'even' een nieuw stabilo.
Deze bouw én de assemblage van het hele model wordt weergegeven in de volgende fotosessie.
Het gewicht van 1146 gram en een vleugeloppervlak van bijna 53 dm2 levert een vleugelbelasting op van 22 g/dm2 op waarmee Optima 2 een uitgesproken lichtgewicht zwever is geworden.
Op 18-03-08 is het hele model ingeregeld, inclusief de remklepfunctie. Het eerder vermelde gewicht was nog zonder remklepservo; het totaalgewicht is nu 1162 gram geworden.
De specificaties heb ik op een aparte pagina samengevat.

Het wachten is nu op een windstille dag om hem uit te testen. Dan moet er wel veel naar het veld worden getransporteerd: romp uit twee delen, vleugel uit drie delen, stabilo... 
Daarvoor heb ik in de tussentijd onderstaand transporthulpje gemaakt.

het transportbakje met de draagconstructie er naast 080331-01.JPG (167916 bytes)
De rompdelen zijn in het bakje geplaatst en de drager is er overheen gezet. 
(De drager past op de pennen van de rompbevestiging)
080331-02.JPG (158864 bytes)
Het hele model klaar voor transport. 080331-03.JPG (165584 bytes)

 

 

laatst bijgewerkt op 03-11-2013