De ervaring met de flutterende vleugels van de
Optima (zie Optima/ervaringen) stelt me voor een dilemma: nieuwe servo's
aanschaffen en inbouwen in een vleugel die ik eigenlijk toch al niet erg meer
vertrouw of een nieuwe vleugel bouwen wat me weer een half seizoen zal kosten.
Er is echter een tussenoplossing mogelijk: ik gebruik de eerder gebouwde vleugel
voor de Avanti,
die door de crash ineens verweesd achter bleef.
Die vleugel bestaat uit drie delen, waarvan alleen het middendeel opnieuw hoeft
te worden gebouwd, zodat de omvang van de klus beperkt blijft. Dat middendeel
bouw ik dan op 90 cm zodat de spanwijdte uiteindelijk op 2,50 m. zal uitkomen.
Er is wel een opvallend verschil: de
vleugelkoorde van de Optima is 20 cm., die van de nieuwe vleugel 24 cm. De romp
blijkt een dergelijke koorde echter makkelijk te verwerken en
stabiliteitsberekeningen geven ook aan dat er geen enkel probleem zal zijn.
Het model zal hierdoor wel een heel ander karakter krijgen omdat immers de
rolroeren zullen ontbreken. Het goede nieuws is dat er dus ook geen
rolroerservo's kaduuk kunnen gaan.
Bij deze wordt daarom nu ook de naam Optima 2 geïntroduceerd, om te benadrukken
dat het vanaf nu om een ander model zal gaan, dat alleen de romp en het kielvlak
van de 'oude' Optima erft.
Nieuwbouw vleugel Optima
Wijs geworden door de ervaringen van de afgelopen periode kies ik voor het aanbrengen van een spoiler, ofwel remklep en die kan ik mooi in dat middendeel integreren. Inspiratie hiervoor haal ik uit de schitterend gedetailleerde behandeling van de Allegro van Mark Drela.
In principe is de opbouw van dit vleugeldeel
gelijk aan die voor de Avanti, de spoiler zorgt echter wel voor wat
aanpassingen. Bovendien heb ik nu besloten de vleugel geheel op een helling te
bouwen die ontstaat uit de balsastroken die overblijven nadat een rib is
uitgesneden.
Bijgaand beeldverhaal vertelt het
allemaal.
Assemblage Optima 2
Door de afwijkende afmetingen van de vleugel
ten opzichte van de oorspronkelijke zou het zwaartepunt naar voren moeten
verschuiven, terwijl het stabilo ook iets groter mag worden. Dus bouw ik ook nog
'even' een nieuw stabilo.
Deze bouw én de assemblage van het hele model wordt weergegeven in de volgende fotosessie.
Het gewicht van 1146 gram en een vleugeloppervlak van bijna 53 dm2
levert een vleugelbelasting op van 22 g/dm2 op waarmee Optima 2 een uitgesproken
lichtgewicht zwever is geworden.
Op 18-03-08 is het hele model ingeregeld, inclusief de remklepfunctie. Het
eerder vermelde gewicht was nog zonder remklepservo; het totaalgewicht is nu
1162 gram geworden.
De specificaties heb ik op een aparte pagina samengevat.
Het wachten is nu op een windstille dag om hem uit te testen.
Dan moet er wel veel naar het veld worden getransporteerd: romp uit twee delen,
vleugel uit drie delen, stabilo...
Daarvoor heb ik in de tussentijd onderstaand transporthulpje gemaakt.
laatst bijgewerkt op 03-11-2013