Optima

Ervaringen

Zaterdag 13 oktober.
De eerste vlucht vond plaats op deze dag bij prachtig windstil weer. Het zwaartepunt was door mij berekend op 90 mm en ingesteld op 80. Volgens de eigenaar van de oorspronkelijke Optima echter zou dat rond de 65 mm  moeten liggen. 
Met de accu in de voorste positie werd dat niet gehaald maar toch besloot ik te starten. Het ging maar net goed en daar zijn enkele factoren voor aan te wijzen
1e    De hoogteroercompensatie bij draaiende motor, zo hard nodig bij Trendy en Avanti was voor dit model veel te sterk. Hij ging dus niet omhoog maar omlaag.
2e    Bij de daardoor optredende hoge snelheid raakte de vleugel in 'flutter'. Dit had ik nog niet eerder meegemaakt en het is een heel spectaculaire ervaring als het andermans kist betreft. Het maakt vooral heel veel herrie.
In stijgende of vlakke vlucht waren er echter geen problemen en nadat ik de hoogteroertrim had aangepast én we met weinig vermogen heel behoedzaam verder geklommen waren bleek hij gewoon heerlijk te vliegen. Mooi vluchtbeeld en goed reagerend op de besturing.

De Flutter: 
Volgens de analisten op het veld zou de bekleding wel wat strakker mogen, dan werd de vleugel vanzelf ook strakker. 
Daar ben ik het slechts gedeeltelijk mee eens omdat de stijfheid van een vleugel daar nooit van afhankelijk mag zijn; het kan echter geen kwaad. 
De oorzaak van de flutter ligt volgens mij in het zwaartepunt (te ver naar achteren) waardoor met een te lage invalshoek kan worden gevlogen en waardoor de vleugel dan gedeeltelijk negatief gaat 'dragen'. "Unterschneiden" noemen de Duitsers dat zo mooi.
Ik weet in ieder geval wat me te doen staat: dat mooie accubakkie slopen en een nieuwe voorziening voorin de neus aanbrengen; de zenderprogrammering aanpassen én natuurlijk die bekleding onderhanden nemen.

Zaterdag 20 oktober.
In de afgelopen week zijn de hiervoor genoemde werkzaamheden uitgevoerd. 
Op de bekleding zou een drummer verliefd worden en het zwaartepunt is op 67 mm uitgekomen. 
Nu moet alles kloppen.

De start verloopt prima, hij gaat nu steil omhoog. Even gaat 'ie tè steil en kiept dan om waarop prompt de flutter weer optreedt. Gelukkig heb ik hem direct weer in bedwang maar ik weet nu in ieder geval dat de bekleding hier geen rol speelt. De vleugel is niet torsiestijf helaas.
Wat volgt is een serie prachtige thermiekvluchten waar ik met volle teugen kan genieten van het fraaie vluchtbeeld.
Bij de landing lijkt ineens van alles mis te gaan en met moeite zet ik hem net binnen het veld aan de grond met een grondzwaai in het hoge gras. 
Als ik hem oppik hangen de rolroeren er wat slapjes bij: van beide servo's zijn de tandwielen kapot!
Advies van de omstanders: altijd metalen tandwielen bij rolroeren gebruiken; lijkt me zinvol maar dat kunststof tandwielen al na 2 vluchten kapot zijn vind ik wel erg mager. 
Voor de geïnteresseerden: het gaat hier om de ECO+ Micro 11 Pro servo van ModellXpert, gekocht bij Lindinger. Goedkoop, dat wel...

 

 

laatst bijgewerkt op 04-11-2013