Zaterdag 13 oktober.
De eerste vlucht vond plaats op deze dag bij prachtig windstil weer. Het
zwaartepunt was door mij berekend op 90 mm en ingesteld op 80. Volgens de
eigenaar van de oorspronkelijke Optima echter zou dat rond de 65 mm moeten
liggen.
Met de accu in de voorste positie werd dat niet gehaald maar toch besloot ik te
starten. Het ging maar net goed en daar zijn enkele factoren voor aan te wijzen
1e De hoogteroercompensatie bij draaiende motor, zo hard nodig
bij Trendy en Avanti was voor dit model veel te sterk. Hij ging dus niet omhoog
maar omlaag.
2e Bij de daardoor optredende hoge snelheid raakte de vleugel
in 'flutter'. Dit had ik nog niet eerder meegemaakt en het is een heel
spectaculaire ervaring als het andermans kist betreft. Het maakt vooral heel
veel herrie.
In stijgende of vlakke vlucht waren er echter geen problemen en nadat ik de
hoogteroertrim had aangepast én we met weinig vermogen heel behoedzaam verder
geklommen waren bleek hij gewoon heerlijk te vliegen. Mooi vluchtbeeld en goed
reagerend op de besturing.
De Flutter:
Volgens de analisten op het veld zou de bekleding wel wat strakker mogen,
dan werd de vleugel vanzelf ook strakker.
Daar ben ik het slechts gedeeltelijk
mee eens omdat de stijfheid van een vleugel daar nooit van afhankelijk mag zijn;
het kan echter geen kwaad.
De oorzaak van de flutter ligt volgens mij in het
zwaartepunt (te ver naar achteren) waardoor met een te lage invalshoek kan
worden gevlogen en waardoor de vleugel dan gedeeltelijk negatief gaat 'dragen'.
"Unterschneiden" noemen de Duitsers dat zo mooi.
Ik weet in ieder geval wat me te doen staat: dat mooie accubakkie slopen en een
nieuwe voorziening voorin de neus aanbrengen; de zenderprogrammering aanpassen
én natuurlijk die bekleding onderhanden nemen.
Zaterdag 20 oktober.
In
de afgelopen week zijn de hiervoor genoemde werkzaamheden uitgevoerd.
Op de bekleding zou een drummer verliefd worden en het zwaartepunt is op 67 mm
uitgekomen.
Nu moet alles kloppen.
laatst bijgewerkt op 04-11-2013