Vervolg Avanti

av_01 18-04-2007: 

Om de vleugel structureel met de romp te verbinden moet eerst een montageplaatje in de romp worden gelijmd.
Om dat plaatje uit te lijnen, moet de vleugel er op worden gemonteerd maar als die vleugel er op zit kan ik niet bij het plaatje komen!
Oplossing: een pannensponsje houdt hem op zijn plaats tot de epoxy is uitgehard. 
av_02 23-04-2007:
De vleugel is kompleet bekleed met transparante folie.
Het gewicht is hiermee op 250 gram uitgekomen, royaal onder de doelstelling van 300 gram dus.

Wel is gebleken dat de constructie van de eindlijsten van de buitenvleugels steviger moet, die vervormden tijdens het spannen van de bekleding en da's niet best voor de aerodynamiek.
av_03 Bij nader inzien heb ik te zware folie gebruikt, die een veel hogere spankracht heeft dan de lichte variant. Vervangen van de folie alleen heeft echter geen zin want door de sterke vervorming heeft de laminering het begeven en dus moeten eigenlijk de beide achterlijsten worden vervangen, en daar heb ik even geen zin in.
Maar vliegen met de vleugel in deze staat is ook geen optie. Patstelling ?


21-05-2007:
Eindelijk kan ik een andere propeller uittesten. De kist vliegt vanaf het begin met een 11' x 6' prop (diameter 27,5 cm en spoed 15 cm) maar een 12' x 5' (30 x 12,5 cm) was me liever geweest omdat een zwever nu eenmaal niet zo snel vliegt, zeker niet in een steile klim. Dat blijkt echter een afwijkende maat te zijn en die moet speciaal worden besteld.
De eerste tests bevestigen mijn vermoeden: hij komt wat langzamer op gang maar hij trekt wel harder door. Door de grotere diameter ontstaat echter ook een sterker rolmoment; de klimvlucht wordt daar niet stabieler door. Het beste is daaraan toe te geven en in een steile linker spiraal te klimmen. Dan ziet het er best spectaculair uit.

24-05-2007:
Ik heb moed gevat en heb 2 nieuwe lijsten gemaakt van kwartiersgezaagd balsa van 112 kg/m3. Evenals de vorige zijn ze weer gelamineerd met 25 g/m2 glasdoek want die scherpe rand wil ik niet missen. De oude lijsten zijn simpelweg van de vleugel afgezaagd en de nieuwe stuik aan de ribben gelijmd. Door de al aanwezige versterkingshoekjes toch een solide verbinding.
Deze lijsten wegen 5 gram per stuk tegenover 2 gram van de oude.
Daar staat tegenover dat ik de panelen met Oralight bekleed en zodoende komen die uit op 55 gram per stuk, 5 gram lichter dan de oorspronkelijke!
De komplete vleugel weegt zodoende 240 gram in plaats van 250 en nu is alles vervormingsvrij.
Nu is er eigenlijk geen excuus meer om er niet mee te gaan vliegen; nou ja, het weer dan misschien.

10-06-07:
Zoals ik in 'ervaringen' heb beschreven is de Avanti op deze datum gecrashed en daarmee total loss. Dat betekent nu dat ik met een mooie vleugel zit zonder daarbij passende romp! Ik zal dus een andere romp te pakken moeten zien te krijgen, hetzij kopen of zelf bouwen maar dat wordt dan in ieder geval winterwerk.
Het zou wel erg toevallig zijn als de vleugel dan ook precies op die nieuwe romp zou passen, dus zal ik waarschijnlijk ook een nieuw vleugelmiddenstuk moeten bouwen. Ik hoef me de komende winter in ieder geval niet te vervelen.

 

 

laatst bijgewerkt op 21-10-2013