November 2006
De Avanti van de firma Multiplex is een electrozwever met een spanwijdte van 2,20 m uit
de jaren '80. |
|
Ik liet de kist de eerste keer door een ervaren vlieger van de modelvliegclub Noordoost-Veluwe starten; ik
vertrouwde me zelf niet onder deze omstandigheden en terecht: met de nieuwe motor
en de nieuwe accu bleek hij nu bijna "overpowered" te zijn met een enorme powerstall
als resultaat. Alle ervaring kon een grondduik niet voorkomen. De schade bleef echter beperkt en na wat trimaanpassingen vloog hij eindelijk. Het duurde wel even voor ik hem zelf enigszins gecontroleerd kon vliegen want hij is niet makkelijk te hanteren. Stijgvermogen op de motor is enorm, (hij gaat onder 45° naar boven) maar de zweefcapaciteiten zijn teleurstellend. |
|
Nieuwe vleugel: De vleugel lijkt E205 als profiel te hebben dat nogal omstreden is en de vleugel is ook nog eens aan de zware kant (600 gram), reden genoeg om een nieuwe vleugel te gaan bouwen. Voor die vleugel stelde ik eerst een aantal uitgangspunten vast, die dan leidden tot het eigenlijke ontwerp. De bouw: De bouw ging van start in begin 2007 en is vastgelegd in een beeldverslag. |
|
Het resultaat: 16-04-2007: De vleugel is bijna gereed en kan voor het eerst provisorisch op de romp worden gemonteerd. Het resultaat mag er zijn: |
|
De vleugel weegt nu 200 gram; alleen de bekleding moet nog worden aangebracht, maar de doelstelling van 300 gram lijkt royaal te worden gehaald. |
|
Het vervolg: Gek genoeg gedraagt de kist zich nog het beste als 'ie steile bochten moet draaien in de thermiek. Bij het oversteken van de ene bel naar de andere (of pogingen daartoe) verliest 'ie veel te snel hoogte, en langzaam vliegen is er sowieso niet bij. Mijn hoop is dan ook geheel gevestigd op de nieuwe vleugel. |
|
Het einde: |
laatst bijgewerkt op 20-10-2013