Ombouw Avanti

Inleiding

(voor alle foto's geldt: klik op het beeld voor een vergrote weergave, klik op 'Terug'voor normale weergave)
av_01 November 2006

De Avanti van de firma Multiplex is een electrozwever met een spanwijdte van 2,20 m uit de jaren '80.
De romp is van epoxy en de vleugels hebben een schuimkern met abachi beplanking. 
De vleugel is met elastiek op de romp bevestid, voor een trainer ideaal maar aerodynamisch een onding.
Aanvankelijk uitgerust met een Speed 600 motor en 7 cellen NiCad was hij hopeloos "underpowered" zodat hij bij de eerste start al flink beschadigd raakte.
Omdat ik in die zelfde tijd ook druk was met een vrij grote zwever werd de reparatie steeds weer uitgesteld.

Nadat hij jarenlang voor doornroosje had gespeeld kwam het moment dat ik hem weer gingactiveren, door eerst de aandrijving eens aan te passen.
In de tussentijd is het aanbod aan motoren en accu's enorm verbeterd en zo kon ik de motor van 260 gram vervangen door een van 140 met meer dan het dubbele vermogen.
Zo ook de accu; woog de oude NiCad nog bijna 400 gram, de nieuwe LiPo slechts 220 met 50% meer capaciteit. Eerlijkheidshalve moet ik hier aan toevoegen dat de kosten met een veel hoger percentage waren toegenomen!
Klik hier voor een beeldverslag van deze operatie.

av_02 Ik liet de kist de eerste keer door een ervaren vlieger van de modelvliegclub Noordoost-Veluwe starten; ik vertrouwde me zelf niet onder deze omstandigheden en terecht: met de nieuwe motor en de nieuwe accu bleek hij nu bijna "overpowered" te zijn met een enorme powerstall als resultaat. Alle ervaring kon een grondduik niet voorkomen.
De schade bleef echter beperkt en na wat trimaanpassingen vloog hij eindelijk.
Het duurde wel even voor ik hem zelf enigszins gecontroleerd kon vliegen want hij is niet makkelijk te hanteren. Stijgvermogen op de motor is enorm, (hij gaat onder 45° naar boven) maar de zweefcapaciteiten zijn teleurstellend.
Nieuwe vleugel:
De vleugel lijkt E205 als profiel te hebben dat nogal omstreden is en de vleugel is ook nog eens aan de zware kant (600 gram), reden genoeg om een nieuwe vleugel te gaan bouwen. Voor die vleugel stelde ik eerst een aantal uitgangspunten vast, die dan leidden tot het eigenlijke ontwerp.

De bouw:
De bouw ging van start in begin 2007 en is vastgelegd in een beeldverslag.

Het resultaat:
16-04-2007: De vleugel is bijna gereed en kan voor het eerst provisorisch op de romp worden gemonteerd. Het resultaat mag er zijn:
av_03 av_04
av_05 av_06

 

De vleugel weegt nu 200 gram; alleen de bekleding moet nog worden aangebracht, maar de doelstelling van 300 gram lijkt royaal te worden gehaald.

Het vervolg:
Er moet nog het een en ander gebeuren om van een romp en een vleugel ook een vliegtuig te maken, dat leest u in het vervolg

Inmiddels zijn al de nodige vluchten gemaakt met de bestaande configuratie en de vliegeigenschappen beginnen al wat beter te worden. We raken aan elkaar gewend, denk ik.
Gek genoeg gedraagt de kist zich nog het beste als 'ie steile bochten moet draaien in de thermiek. Bij het oversteken van de ene bel naar de andere (of pogingen daartoe) verliest 'ie veel te snel hoogte, en langzaam vliegen is er sowieso niet bij.
Mijn hoop is dan ook geheel gevestigd op de nieuwe vleugel.

 

Het einde:
Die hoop is voorlopig even letterlijk de bodem ingeslagen, want de Avanti is deerlijk gecrashed op 10-06-07. In 'ervaringen kunt u er meer over lezen. 
Maar er is inmiddels een opvolger, mag ik u voorstellen aan ' 'Trendy'.

 

laatst bijgewerkt op 20-10-2013