PICA3, ervaringen

07-05-12
De eerste vlucht gaat niet direct van een leien dakje. De start gaat perfect maar eenmaal op hoogte zakt 'ie als een baksteen en dat had ik nou niet direct voor ogen tijdens ontwerp en bouw. Als hij laag over me heen vliegt hoor ik de motor gieren: de rem is niet geactiveerd! Als gevolg daarvan draait de porpeller als een molenwiek rond. Nu kan ik eens zien wat een remeffect die propeller heeft.
Met 3 minuten ligt 'ie weer aan de grond. Ik heb de instelgegevens niet bij de hand dus verder vliegen heeft vandaag geen zin. Over zijn bestuurbaarheid ben ik al dik tevreden. Nu de rest nog.

14-05-12
Bij een matige wind gaat de tweede poging van start. Dit is beter. Hij klimt heel solide (meer dan 10 sec. motorloop heeft 'ie niet nodig) en is perfect te besturen.

Bij latere vluchten wordt dit beeld bevestigd. De verticale klim is opvallend stabiel en volledig beheersbaar. Met 10 sec. zit 'ie al op 150 meter hoogte. Met een beschikbare motorloop van 3 minuten weet je dan wel wat er mogelijk is.
Daarnaast zijn zijn zweefcapaciteiten uitstekend.
Na wat instelsessies heb ik ook de landingskleppen goed staan waardoor de landingen heel precies kunnen worden uitgevoerd. Kortom, ik heb er (weer) een uitstekend model bij.

Pica3 in gezelschap van grote broer Optima en klein neefje Gritter.
18-06-12
Een grote dag in het bestaan van Pica3. Hij mag voor het eerst hellingvliegen.
Plaats van handeling: Tannenalm in het Zillertal.
De eerste start ben ik overmoedig en start ik zonder motor. Daardoor heeft hij weinig vaart wat de reactie op de roeren vermindert.
Hij dwaalt weg naar de turbulentie van het gebouw en slaat tegen de grond.  Geen schade gelukkig.
Bij de tweede start jaag ik hem direct van de helling weg en dan kan het spel beginnen.
Doordat er vrij veel wind staat moet je erg snel vliegen en dat beheerst' ie uitstekend.
Zijn piloot wat minder eerlijk gezegd, want het vergt veel concentratie. Vandaar dat ik nauwelijks langer vlieg dan een kwartier.
Ik heb een keer een half uur vol gemaakt maar toen was ik kapot.
Landen is een heel ander verhaal: je landt tegen de berg op, wat betekent dat je met rugwind naar de helling toe vliegt en dan op het laatste moment snel moet optrekken, om niet als mol te eindigen.
Een van mijn landingen wordt door de eigenaar van de Tannenalm (ook modelvlieger) als "glitschig" bestempeld, wat bij navraag een kompliment blijkt te zijn.
07-09-12
Tijdens de Movers vliegweek kan ik me helemaal uitleven met Pica en leer ik hem pas echt goed kennen.
Hierbij nog enkele impressies van start,
inzweef,
en landing.

laatst bijgewerkt op 29-01-2018