Dit wordt de nieuwe romp van de '1600'. Klik op de foto's voor een (nog)
grotere weergave.
|
25-08-14
De tekening van de romp is gereed en afgedrukt op 4 A4-tjes, die aan
elkaar zijn geplakt.
Hiervoor heb ik weer TurboCad Designer gebruikt. |
|
De omtrek van de zijwand van de romp is uitgesneden
en met fotolijm op een balsa plaat gelijmd.
Nu kan de wand worden
uitgesneden.
Het materiaal is 3 mm balsa met een s.m. van 125 kg/m3
|
|
Uiteraard zijn er twee zijwanden nodig. Even een afdrukje in spiegelbeeld
maken en klaar is kees.
In de wand op de voorgrond is de cockpit al uitgesneden. |
|
27-08-14
De bouw gaat van start met het aanbrengen van de hoeklijsten. Om de kromming
te realiseren heb ik die weer ingezaagd. |
|
Vervolgens is over alle hoeklijsten, behalve die
van de cockpit een koolstof roving aangebracht. |
|
07-09-14
De spanten 4 en 5 hebben dezelfde breedte en kunnen dus verticaal in de romp
worden geplaatst. |
|
10-09-14
Terwijl de overige spanten hun plaats innemen kan de bouw van het
kielvlak/richtingsroer van start gaan.
Voordien is een scharnier geconstrueerd uit 4 latten met tussenliggend
nylondoek.
Aan dit scharnier wordt nu eerst het richtingsroer gebouwd. |
|
En de romp is intussen ook al gevorderd tot dit
stadium.
Alle spanten zitten er in op de neusspant na, maar om die te kunnen plaatsen
moet er nog wel wat gebeuren want de rompplaten willen niet voldoende
buigen.
Soms kun je ook te stevig bouwen.
Oplossing: aan de binnenzijde heb ik 1 mm triplex aangebracht en daaraan is
de motorspant bevestigd. De kromming van de buitenzijde moet nu bij de
afwerking worden gerealiseerd. |
|
12-09-14
Het komplete kielvlak. De omtrekken zijn al gevormd, waardoor het er al weer
beter uit ziet. |
|
In de voet van het kielvlak komt de lagering van
het stabilo als pendelhoogteroer.
Hier pas ik 1 mm. triplex toe, waarmee een kastje wordt gevormd voor de
benodigde sterkte. |
|
17-09-14
Tussen de bedrijven door is dit onderdeeltje tot stand gekomen: de
hefboom waaraan het stabilo straks wordt opgehangen.
Het draaipunt is met een aluminium bus uitgevoerd, de boring voor de
achterste pen is van een messing bus voorzien. |
|
18-10-14
We slaan even een stukje over en zien hier een kompleet kielvlak, met CF
rovings versterkt en stevig aan de romp verankerd.
Die romp is nog steeds open want de stuurkabels moeten nog worden
aangebracht en daar kan ik nu nog goed bij.
De hierboven getoonde hefboom is in de voet van het kielvlak opgenomen. |
|
En hier is te zien hoe nuttig het is dat de romp nog niet is dichtgemaakt:
de spant zat in de weg voor de stuurstang naar het hoogteroer.
Met een freesje is hier een uitsparing gemaakt.
Voor het richtingsroer was de zelfde ingreep nodig. |
|
21-10-14
De boven- en onderzijde is beplankt met 3 mm balsa, hard aan de voorzijde,
lichter achter de vleugel.
Hier is het pasmalletje ingezet om de rompcontour te checken.
Er moet hier nog heel wat hout verwijderd worden wil het model er straks een
beetje knap uit zien. |
|
23-10-14
De mal is vervangen door een permanente triplex ring waarmee ook de sterkte is gediend. En er is inderdaad heel wat hout verwijderd! |
|
En zo ziet de totale romp er uit.
Er naast liggen de schuurmalletjes voor de bovenzijde van de rompneus,
perfecte hulpmiddelen om een symmetrische vormgeving te bewerkstelligen. |
|
30-10-14
Om met het stabilo te beginnen moet ik terug naar het kielvlak, want daar
bevindt zich de hefboom die het stabilo moet bewegen.
Op de foto ligt de basisrib van een stabilohelft met twee volgens tekening
geboorde gaten. Die pasten dus niet.
Na veel gepieker kwam ik tot een oplossing voor het passende-gaten-probleem.
Op de voorgrond liggen twee strookjes triplex, elk met een boring, een van
twee mm voor de lagerpen en een van 1 mm voor de meenemer.
Samen gaan ze een boormal vormen. |
|
Beide pennen worden in de corresponderende gaten
van de hefboom geplaatst. Vervolgens worden de stroken triplex rondgezwenkt
tot ze parallel tegen elkaar aan liggen.
In deze positie worden ze met een drupje secondenlijm aan elkaar verbonden. |
|
Nu kan ik in de beoogde rib het eerste gat, in dit
geval 2 mm boren.
De zojuist gevormde boormal wordt met de 2 mm pen in positie gebracht zodat
de hartlijn door het 1 mm gat zichtbaar is.
1 mm boortje er in en klaar is kees. |
|
Quod erat demonstrandum.
De rib past nu perfect op de lagering.
Goed te zien is ook dat het grote gat iets voorbij het hart van de beoogde
positie is terecht gekomen.
Kennelijk heb ik bij het maken van de hefboom onzuiver geboord.
Op deze manier komt het toch nog terecht. |
|
11-11-14
Een stabilohelft, voorzien van pen en bus om in bovenstaande constructie te
passen.
De ligger is van 1 mm triplex, met een balsa kern, nee geen kops hout deze
keer, dat was me bij deze afmetingen te bewerkelijk. |
|
11-12-14
Tijd om eens aan de vleugel te beginnen. (klopt niet helemaal, de SB vleugel
is al deels gebouwd, maar niet in beeld gebracht)
De tekening wordt op de bouwplank uitgespreid. Op een hulplijn worden
restjes 2 mm balsa aangebracht. Hierop komen later de ribben te rusten voor
de juiste positie. De ribben krijgen dus geen voetjes. |
|
Vervolgens worden de neuslijst en de achterlijst
geplaatst en met niet-permanente fotolijm op hun plaats gehouden.
De onderste ligger ligt ook al in positie, evenals een strook 1,5 mm balsa
om de voorzijde van de ribben te ondersteunen, waar later de beplanking
komt.
Verder zijn twee ribben te zien, die als eerste worden verlijmd. De ronde
staven dienen als massa om de voor- en achterlijsten op de bouwplank te
houden, zodat de vleugel ook echt vlak wordt gebouwd.
De achterlijst is 1,5 mm ingezaagd op de plaatsen waar de ribben komen. |
|
Hier is de werkvolgorde te zien: beginnend vanaf de
kleinste ribben wordt steeds een kern van 5 mm kops balsa op de ligger
verlijmd. Daarop volgt de volgende grotere rib.
Deze volgorde is handiger dan andersom, nu kan een iets te lange rib steeds
iets worden ingekort tot hij precies past tussen de voor- en achterlijst.
Hier is ook goed te zien hoe de ribben steunen op de latjes achter en de
strook balsa voor de ligger. De ligger zelf wordt weer vrij van de plank
gehouden door dunne triplex plaatjes, dit vanwege de profielvorm aan de
onderzijde. Een dun wigje (vuren latje) zorgt tevens voor de iets gekantelde
stand die het profiel voorschrijft. |
|
17-12-14
Als laatste komen de basisribben aan de beurt, vanaf rib #04.
Dit luistert nauw omdat hier de buizen voor de vleugelpennen hun plaats
krijgen. De pennen zelf zijn recht, de V-stelling wordt bepaald door de
hoogte van de boorgaten in de ribben.
Hoewel de buizen door 4 ribben lopen, zijn ze alleen gefixeerd in rib 1 en
4. In rib 2 en 3 zijn de gaten met overmaat geboord. |
|
Nadat de passing met de andere vleugelhelft is
gecontroleerd en goed bevonden (zeer goed zelfs) kan de bovenligger worden
aangebracht.
Omdat de kernstukken nooit exact gemaakt kunnen worden is nu eerst met een
schuurlatje de passing voor de ligger op maat gebracht.
Als lijm pas ik verdikte 24-uurs epoxy toe, dat verdeelt makkelijk en heeft
een verwerkingstijd van 3 kwartier, ruim voldoende.
De ligger wordt met elastiekjes onder spanning gehouden tijdens het
uitharden op dezelfde plaat waarop later ook de beplanking wordt
aangebracht. De voor- en achterlijst dienen ook nu weer om de vleugel
volkomen vlak te houden. |
|
Omdat de temperatuur in mijn werkplaats (garage) te
laag is mag de epoxy op de vleugel in de woonkamer uitharden, veilig
weggeschoven onder de bank na het maken van deze foto. |
|
18-12-14
'Voor en na'. Twee vleugelhelften naast elkaar.
Van de SB vleugel, links in beeld, zijn de voor- en de achterlijst bewerkt.
Dat wil zeggen dat ze tot op profielhoogte zijn geschaafd/geschuurd.
Het verschil met de BB vleugel, hier juist rechts in beeld is goed
zichtbaar.
De onderzijde blijft nog onbewerkt om als vlak platform te dienen voor
volgende bewerkingen, zoals het beplanken van de bovenzijde van de
vleugelneus.
|
|
25-12-14
Weer een stap verder: een balsa hulpligger is aangebracht. Deze reikt tot de
knik in de voorlijst en dient in hoofdzaak om de beplanking te ondersteunen.
De draagkrachten worden primair door de hoofdigger opgevangen. Dat is dan
ook de reden dat de vleugelpennen ter weerszijden van de ligger zijn
aangebracht.
Hier is ook een pikant detail zichtbaar: in de hoek tussen de neusligger en
de wortelrib is een forse versterkingsdriehoek zichtbaar. Op die plaats moet nog
een vleugelbevestigingspen komen; had ik even over het hoofd gezien.
Het triplexplaatje aan de achterzijde van de wortelrib dient om de vleugel
vast te schroeven op de romp. |
|
De stuurboordvleugel is nog een stap verder: de
vleugelneus is beplankt.
Hiervoor heb ik weer 24-uurs epoxy genomen dat met thixotroop op strijkdikte
is gebracht. Ideaal!
Voldoende tijd om e.e.a. precies uit te lijnen, én spleetvullend voor die
plekken waar je niet nauwkeurig genoeg hebt gewerkt.
Voor het aandrukken heb ik weer de spijkerplank met heel veel elastiekjes
gebruikt, ook dit bevalt uitstekend. (zie ook hiervoor bij de bovenste
ligger)
Omdat deze vleugel zo dun is heb ik wel hulplatjes moeten gebruiken onder de
elastiekjes om voldoende druk uit te oefenen. |
|
17-02-15
Ja, we zijn veel verder in de tijd, maar de bouw is niet evenredig ver
gevorderd. Wel zijn de landingskleppen en de rolroeren inmiddels aangemaakt.
De onderzijden zijn al geprofileerd en gelamineerd met glasdoek.
Hier wordt nu het bovenvlak van een landingsklep op de Workmate in vorm
geschuurd met een lange schuurlat. Dit proces is bij eerdere bouwsessies al
getoond en beschreven. |
|
En hier dan een eerste impressie hoe het model er
straks uit zal gaan zien. Doordat het stabilo nog niet goed paste heb ik dat
voor de foto maar even weggelaten.
De landingskleppen en rolroeren zijn provisorisch met plakband aan de
vleugel bevestigd. |
|
26-03-15
Om die landingskleppen en rolroeren permanent te kunnen gebruiken zijn onder
meer servo's nodig, die normaliter netjes tussen de ribben liggen, maar deze
steekt er boven uit en da's niet de bedoeling.
Als een servo dan toch te dik is (wat ik niet had verwacht) moet 'ie maar
liever aan de onderkant uitsteken.
Daarvoor had ik al heel ingewikkelde
constructies uitgedokterd, totdat ik ineens het licht zag en de volgende
werkwijze toepaste. |
|
Zo zit een servo bij mij meestal ingebouwd aan de
onderkant van de vleugel: vuren latjes (3x5), iets verzonken langs de rib
gelijmd en daarop een triplex plaatsje geschroefd waarop weer de servo is
gemonteerd. |
|
En zo is de servo op dat plaatje gemonteerd.
Vuren
blokjes van 5 x 10 waarin de schroeven gaan zijn op het plaatje gelijmd en
sluiten de servo netjes op.
Op de plaats waar het plaatje wordt
vastgeschroefd in de vleugel lijm ik nu 3 mm balsa stroken.
De achterste is
al gedaan, de voorste ligt op zijn beurt te wachten. |
|
Dat levert bij montage dit beeld op: de servo is nu
3 mm. lager onder de vleugel komen te hangen. Handig, maar de stroomlijn dan
? |
|
Die herstellen we op deze manier. Het
montageplaatje heeft aan de voorzijde een 'neus' gekregen die net over de ligger reikt.
Aan de achterzijde is een wig aangebracht die in de vleugel blijft en lokaal
nog voor wat versterking zorgt ook.
Toegegeven, ideaal is het niet, maar die
bult in de bekleding aan de bovenzijde was veel erger geweest. |
|
En over de bovenzijde gesproken, die is nu keurig
verzorgd. |
|
15-04-15
En daar is 'ie dan. Nog onbekleed en zonder spinner, maar toch... |
|
29-04-15
Op de weegschaal, vliegklaar met 1000 mAh accu aan boord: 687 gram.
Een redelijk gewicht voor een kist van deze afmetingen.
In ieder geval nu eens geen uitgesproken lichtgewicht. |
|
Een
tweetal portret opnames.
Op de aankoppeling van de vleugelkleppen na is 'ie er klaar voor. |