Modelvliegen 2006

Mijn hele leven ben ik al geïnteresseerd geweest in alles wat vliegt, of het nu vogels of vliegtuigen zijn. Op 11-jarige leeftijd bouwde ik mijn eerste zweefmodelletje (een werpmodel notabene) en desondanks is dat me blijven boeien.
Er volgden modellen met rubberaandrijving, maar ook de verbrandingsmotor deed zijn intrede met al weer wisselend succes.
Na mijn 18e lag het noodgedwongen stil: als zeeman heb je niet zo veel gelegenheid deze hobby uit te oefenen maar in de verlofperiodes ontstonden toch weer zwevertjes, nu mede voor de kinderen. Nadat ik een prachtige A1 zwever hoog en droog in een enorme spar moest achter laten richtte ik me op de radiobesturing om mijn kisten tenminste bij me in de buurt te houden, maar het bleef wel bij zweven.

Een heel nieuw hoofdstuk ontstond toen ik geïnfecteerd raakte door het indoorvliegen. Daar heb ik enorm veel energie in gestoken en met succes, maar het sloopte me ook en na 12 jaar was de kaars opgebrand.
Ik ging zweefvliegen en het modelvliegen raakte geleidelijk aan uit beeld. Na 4 jaar keerde ik ook het zweefvliegen de rug toe vanwege bepaalde aspecten die weinig met het vliegen te maken hadden.

Nu ik in de VUT zit is er weer tijd om in alle rust de draad weer op te pakken en weer kom ik uit bij mijn oude liefde: de modelzwevers, maar deze keer de electrovariant. 
Al weer heel lang geleden was ik daar al mee begonnen maar diverse pogingen om iets behoorlijks te bouwen mislukten. Om de overstap naar electro te vereenvoudigen heb ik toen een bijna kant-en-klaar exemplaar aangeschaft. Dat pakte echter ook niet helemaal goed uit.
Hoe het verder ging leest u hier

Met het hiervoor bedoelde model, de Avanti, leerde ik het vliegen weer onder de knie te krijgen. Via Internet maar ook door contacten op de club oriënteerde ik me intussen op de huidige situatie en stelde ik een plan op. Voor de Avanti zou ik een nieuwe, grotere vleugel bouwen maar tegelijkertijd wilde ik er ook een kleiner kistje bij hebben. Die vleugel kwam er, daar hebt u alles over kunnen lezen via de voorgaande link, maar toen de Avanti crashte bleef ik met een vleugel zonder romp zitten.
Dat kleinere kistje kwam er toen wat eerder en dat werd de Trendy
En voor die vleugel bood zich een oplossing aan in de vorm van de Optima; hoewel, die oplossing bracht weer zijn eigen vleugel mee.
Nu heb ik de Optima voorbestemd om door te groeien richting 3 meter spanwijdte, via de tussenfase van mijn eerder genoemde vleugel.
En dan ligt er op zolder al meer dan 20 jaar een eigen ontwerp zwever te wachten van 3 meter spanwijdte met rolroeren en kleppen, die hoognodig gemoderniseerd moet worden. Ik hoef me dus nog niet te vervelen.

 

laatst bijgewerkt op 22-10-2013