Kanaaloversteek deel 2:
Voortgang
Op 7 april 2010 vond op
vliegveld Lelystad een proef plaats met de besturing van het model vanuit een
helicopter.
Hiertoe werd het model, gedeeltelijk opgebouwd, op het veld geparkeerd.
Vervolgens nam Henk met de zender plaats naast de piloot in de helicopter waarna
deze enkele keren op een afstand van zo'n honderd meter heen en weer vloog. De
besturing functioneerde bij deze proef vlekkeloos.
Hieronder enige impressies van deze happening
Even poseren voor een der choppers van Heli Holland. Het model is gedeeltelijk opgebouwd, alleen de vleugels ontbreken. | |
Met deze helicopter moest het gebeuren. | |
Henk in de Hughes 300. |
10 mei:
13 mei:
De Poldervlucht is
geslaagd!
We waren te gast bij LVC
Emmeloord tijdens hun Open Dag, om van daar uit de vlucht naar Lelystad te
maken. Het weer was verre van ideaal, bewolkt tot zwaar bewolkt, maar niet al te
veel wind, en dat was het belangrijkste.
Hieronder een kort beeldverslag. (Klik op de foto's voor een grotere afbeelding)
We hadden een ruime plek om
zowel de Bleriot (achtergrond) als ook de Demoiselle (voorgrond) te
presenteren. Met de patatkraam in de buurt waren we verzekerd van veel passerende bezoekers. |
|
De heli arriveert tegen het middaguur met aan boord onder meer de twee winnaaars uit de verloting. De heli is niet groot: de passagiers moesten hun warme jassen uit trekken omdat er anders te weinig plaats was. Maar ze hebben toch genoten van de vlucht, gezien de grijns van oor tot oor op beider gezicht bij het uitstappen. | |
De KNVvL toonde haar
betrokkenheid bij dit project. Hier wordt Henk ge�nterviewd voor Air
Sports Mail. De heli staat op de achtergrond. |
|
Om die betrokkenheid �n de waardering te onderstrepen krijgt Henk van Arthur Werner, de voorzitter van de KNVvL, een plaquette uitgereikt... | |
...waarvan hier een detail opname. | |
Omroep Flevoland toont ook
belangstelling. Hier wordt Henk door hun reporter ge�nterviewd. Klik hier voor de reportage. |
|
Er was ook nog de verloting voor een plaats bij de rondvlucht met de heli. Hier de gelukkige prijswinnars met links de vlieger. | |
15:42. Het moment is daar. De heli met Henk aan boord is al in de lucht en kiest positie achter het model op zo'n 50 meter afstand. Pim Ruijter houdt het model vast tot de start kan beginnen. |
|
15:50. Vol gas. Het model versnelt en dank zij de matige tegenwind is binnen een paar meter de staart al los. Het publiek kijkt gespannen toe. |
|
En los! Op de achtergrond staat de ploeg van Omroep Flevoland te filmen. | |
Een loodgrijze lucht maar een mooie vlucht. | |
De helicopter snort voorbij in de achtervolging. Henk zit aan stuurboordzijde van de heli (voor de kijkers links). | |
15:51 Een kritisch moment: we zijn tegen de wind gestart maar we moeten voor Lelystad de andere kant op �n het publiek heeft recht op een blik op het geheel. Daarom wordt een lange lus rechtsom gevolgen, terug over het veld. Dit blijkt achteraf gezien de lastigste operatie te zijn geweest, omdat Henk hierbij het model bijna naast zich ziet vliegen in plaats van voor hem uit. |
|
16:20 Uw reporter is als een razende naar Lelystad gereden om daar de aankomst gade te kunnen slaan. Het konvooi nadert langzaam (45 km/h). Alles lijkt tot dusver goed te gaan. Die windmolen staat stil en kan dus geen turbulentie veroorzaken. |
|
Boven het struikgewas en de
nauwelijks zichtbare dijk heerst wel turbulentie en het model wordt heen
en weer geslingerd. Met knikkende knie�n kijken we toe, machteloos. |
|
Touch down. Toch nog boterzacht komt de kist aan de grond. Door de terreinsituatie is bewust gekozen voor een landing met de wind in de rug. Op grond niveau echter heeft de wind nog een dwarscomponent en het model lijkt naar rechts weg te gieren, maar ook dat wordt goed opgevangen. | |
16:21 De motor is gestopt en Pim rent naar het model om het contact af te zetten. De heli blijft nog even op afstand om te voorkomen dat het model zou worden weggeblazen. |
|
Pim rolt de kist naar de
clublocatie onder toezicht van een van de leden van MVC Lelystad. Henk kijkt vanuit de heli toe, met ongetwijfeld een enorm gevoel van opluchting. Nooit eerder in Nederland had een modelvliegtuig op deze wijze een overlandvlucht gemaakt. Met 25 km afstand en 37 minuten vliegtijd een prachtige prestatie. |
laatste wijziging: 14-05-10