Model BlÚriot geborgen

De story van de kanaaloverstocht krijgt toch nog een happy end!
Philippe, onze helicopterpiloot meldt dat in het Kanaal een zoekactie is uitgevoerd naar een neergestort vliegtuig en dat het om onze BlÚriot gaat. P'tit Louis zou daarbij geborgen zijn.
Henk neemt contact op met de piloot van de reddingshelicopter en die bevestigt het verhaal. Bovendien vertelt hij dat het vliegtuig zelf is geborgen door een Nederlands schip en wel de MOV van Kinsbergen, op weg naar Den Helder!
Een artikel in het Noordhollands Dagblad vermeldt op internet de berging van een mysterieus vliegtuig, waarvan de propeller aan boord van de Van Kinsbergen zou zijn.
Op maandagmorgen legt Henk contact met de marine en die bevestigen e.e.a. Het model zelf zou opgeslagen zijn bij een scheepswerf.

En zo rijden wij diezelfde maandagmorgen naar Den Helder, razend benieuwd wat wij daar zullen aantreffen.
We worden ontvangen door Pieter Goedhart, marinevoorlichter die razend benieuwd is naar het verhaal achter deze berging.
Hij kan ons bevestigen dat alleen de romp is geborgen, de vleugels waren te zwaar beschadigd. Dat wijst de foto bij het krantenartikel ook wel uit.
Diverse onderdelen zijn nog aan boord van de Van Kinsbergen en daar rijden we even later naar toe.
De propeller hangt pontificaal aan de wand van de kajuit en verder zijn er de ontvanger en de stroomverzorging, keurig schoongespoeld. De machinist aan boord van de Van Kinsbergen blijkt een modelbouwer te zijn, die daardoor heel goed wist wat te doen. Dat zal later ook blijken.
Na de lunch hebben we een gesprek met een reporter van het Noordhollands Dagblad die ook graag de achtergrond van hun eerdere berichtgeving wil weten.

's Avonds om 19.00 wacht de beheerder van de loods, de heer Pieter Wagemakers ons op om ons bij de romp te brengen, en even later voegt zich ook de machinist van de Van K. de heer Luitzen Bijlsma bij het gezelschap.
De romp ziet er wat vlekkerig uit, maar dat blijkt het werk van de beide heren te zijn, die hebben nl. de hele romp en alle onderdelen volledig schoongespoeld en vervolgens alle metalen delen ingevet om verdere aantasting door het zoute water te voorkomen. Hulde!
Dat ze daarbij ook de dummy cilinder zorgzaam van wat olie hebben voorzien zij hun vergeven.
Nu wordt ook de oorzaak van de crash duidelijk: het lagerhuis van de krukas aan de propellerzijde is gescheurd en de boutjes deels afgebroken.

Door alle informatie te koppelen ontstaat nu uiteindelijk het totale beeld van de afloop:
's Avonds rond 22.00 rapporteert een containerschip een vliegtuig te water. De Franse kustwacht stuurt een SAR helicopter die het vliegtuig na enig zoeken lokaliseert. 
Een 'kikker' (kikvorsman) gaat te water, stelt vast dat de bestuurder slechts een pop is en verwijdert het bovendeel om verdere vergissingen te voorkomen. Exit P'tit Louis. 
De heli vliegt vervolgens terug naar Le Touquet.
De Van Kinsbergen, onderweg van Plymouth naar Den Helder, was ook op de oproep afgekomen en laat een rubber boot te water. Het model staat dan inmiddels al op zijn kop in het water, alleen de staart is nog zichtbaar.
De rubber boot sleept het vliegtuig vervolgens richting schip waar het aan boord wordt gehesen.
De vleugels blijken dermate beschadigd dat die worden verwijderd, maar pas nadat dhr. Bijlsma zorgvuldig de spandraden van de vleugels heeft gedemonteerd.
MOV van Kinsbergen vervolgt daarna zijn reis terug naar Den Helder. De rest is inmiddels bekend.

Een vraag blijft knellen: we meldden onze vlucht aan bij de kustwacht Ún we meldden hoe het was afgelopen. 
Hoe is het dan mogelijk dat niemand daar in staat is gebleken deze gebeurtenis te koppelen aan onze melding.

Uiteraard zijn wij, en vooral Henk, blij met deze afloop, die bijna te mooi is om waar te zijn. 
Reparatie blijkt heel goed mogelijk, dank zij de uitstekende behandeling die het model heeft ondergaan.
Daarvoor onze hartelijke dank aan de genoemde personen Ún aan de Koninklijke Marine voor hun bijzondere inzet.

Fotosessie: (klik op een afbeelding voor vol formaat. Klik op 'Terug' of de 'Back' knop van uw browser om weer verder te lezen)

100719-01.jpg (110360 bytes) MOV Van Kinsbergen in de haven van Den Helder.
IMG_0092.jpg (72056 bytes) Het Kanaal, 13-07-2010 rond 23.00.
De BlÚriot wordt aan boord getakeld. De vleugels zijn al volledig kapot.
Vliegtuig 2.jpg (93240 bytes) Blik in de cockpit: de ontvanger en servoverserker zaten in de romp van p'tit Louis en liggen nu los op de stoel. De resten van de vleugels hangen nog aan de romp.
100719-02.jpg (90388 bytes) Maandag 19-07. Pieter Goedhart verwijdert de propeller weer van de wand, aan boord van de Van Kinsbergen
100719-03.jpg (90968 bytes) Propeller, ontvanger en servoversterker. Die zijn alvast terecht.
100719-09.jpg (173417 bytes) De BlÚriot in de loods waar hij stond opgeslagen, rechts dhr. Pieter Wagemakers
100719-14.jpg (138213 bytes) De oorzaak van de noodlanding: gescheurd lagerhuis van de krukas plus diverse afgebroken bouten.
100719-17.jpg (190478 bytes) Het ziet er wat desolaat uit met die gescheurde bekleding, maar de schade valt enorm mee.
100719-22.jpg (156871 bytes) De handtekening van Louis BlÚriot junior is nog intact!
100719-26.jpg (202238 bytes) van links naar rechts: Pieter Wagemakers, Luitzen Bijlsma (machinist Van Kinsbergen), Henk van Hoorn, Tiemen ter Velde, Pieter Goedhart (voorlichter Marine)