Model Blériot geborgen
De story van de kanaaloverstocht krijgt toch
nog een happy end!
Philippe, onze helicopterpiloot meldt dat in het Kanaal een zoekactie is
uitgevoerd naar een neergestort vliegtuig en dat het om onze Blériot gaat.
P'tit Louis zou daarbij geborgen zijn.
Henk neemt contact op met de piloot van de reddingshelicopter en die bevestigt
het verhaal. Bovendien vertelt hij dat het vliegtuig zelf is geborgen door een
Nederlands schip en wel de MOV van Kinsbergen, op weg naar Den Helder!
Een artikel in het Noordhollands Dagblad vermeldt op internet de berging van een
mysterieus vliegtuig, waarvan de propeller aan boord van de Van Kinsbergen zou
zijn.
Op maandagmorgen legt Henk contact met de marine en die bevestigen e.e.a. Het
model zelf zou opgeslagen zijn bij een scheepswerf.
En zo rijden wij diezelfde maandagmorgen naar Den
Helder, razend benieuwd wat wij daar zullen aantreffen.
We worden ontvangen door Pieter Goedhart, marinevoorlichter die
razend benieuwd is naar het verhaal achter deze berging.
Hij kan ons bevestigen dat alleen de romp is geborgen, de vleugels waren te
zwaar beschadigd. Dat wijst de foto bij het krantenartikel ook wel uit.
Diverse onderdelen zijn nog aan boord van de Van Kinsbergen en daar rijden we
even later naar toe.
De propeller hangt pontificaal aan de wand van de kajuit en verder zijn er de
ontvanger en de stroomverzorging, keurig schoongespoeld. De machinist aan boord
van de Van Kinsbergen blijkt een modelbouwer te zijn, die daardoor heel goed
wist wat te doen. Dat zal later ook blijken.
Na de lunch hebben we een gesprek met een reporter van het Noordhollands Dagblad
die ook graag de achtergrond van hun eerdere berichtgeving wil weten.
's Avonds om 19.00 wacht de beheerder van de
loods, de heer Pieter Wagemakers ons op om ons bij de romp te brengen, en even
later voegt zich ook de machinist van de Van K. de heer Luitzen Bijlsma bij het
gezelschap.
De romp ziet er wat vlekkerig uit, maar dat blijkt het werk van de beide heren te
zijn, die hebben nl. de hele romp en alle onderdelen volledig schoongespoeld en
vervolgens alle metalen delen ingevet om verdere aantasting door het zoute water
te voorkomen. Hulde!
Dat ze daarbij ook de dummy cilinder zorgzaam van wat olie hebben voorzien zij
hun vergeven.
Nu wordt ook de oorzaak van de crash duidelijk: het lagerhuis van de krukas aan
de propellerzijde is gescheurd en de boutjes deels afgebroken.
Door alle informatie te koppelen ontstaat nu
uiteindelijk het totale beeld van de afloop:
's Avonds rond 22.00 rapporteert een containerschip een vliegtuig te water. De
Franse kustwacht stuurt een SAR helicopter die het vliegtuig na enig zoeken
lokaliseert.
Een 'kikker' (kikvorsman) gaat te water, stelt vast dat de
bestuurder slechts een pop is en verwijdert het bovendeel om verdere
vergissingen te voorkomen. Exit P'tit Louis.
De heli vliegt vervolgens terug naar Le Touquet.
De Van Kinsbergen, onderweg van Plymouth naar Den Helder, was ook op de oproep
afgekomen en laat een rubber boot te water. Het model staat dan inmiddels al op
zijn kop in het water, alleen de staart is nog zichtbaar.
De rubber boot sleept het vliegtuig vervolgens richting schip waar het aan boord
wordt gehesen.
De vleugels blijken dermate beschadigd dat die worden verwijderd, maar pas nadat
dhr. Bijlsma zorgvuldig de spandraden van de vleugels heeft gedemonteerd.
MOV van Kinsbergen vervolgt daarna zijn reis terug naar Den Helder. De rest is
inmiddels bekend.
Een vraag blijft knellen: we meldden onze
vlucht aan bij de kustwacht én we meldden hoe het was afgelopen.
Hoe is het dan mogelijk dat niemand daar in staat is gebleken deze gebeurtenis te koppelen aan
onze melding.
Uiteraard zijn wij, en vooral Henk, blij met
deze afloop, die bijna te mooi is om waar te zijn.
Reparatie blijkt heel goed
mogelijk, dank zij de uitstekende behandeling die het model heeft ondergaan.
Daarvoor onze hartelijke dank aan de genoemde personen én aan de Koninklijke
Marine voor hun bijzondere inzet.
Fotosessie: (klik op een afbeelding voor vol formaat. Klik op 'Terug' of de 'Back' knop van uw browser om weer verder te lezen)