De Testvluchten
Tekst: Henk van Hoorn/Otto Rodenburg; Alle foto's Otto Rodenburg tenzij anders vermeld.

Als eerste stap was de motor aan de beurt. Deze had net voordat die uit de grasmaaier kwam nog prima gelopen.
Motor uit de kist en op een proefopstelling geplaatst. Helaas… handmatig aanslaan met één hand ging niet.
Een 220 volt handboormachine werd omgebouwd tot starter, en daar liep de motor. In een later stadium eens overdacht waarom dit nu zo was en de conclusie ligt natuurlijk voor de hand: te geringe aanvangssnelheid bij het aanslaan.
Diverse alternatieven werden overwogen t.w.: startkoord; auto startmotor ombouwen; 1 km 220 V verlengkabel (tot eerste boerderij) kopen.
De oplossing bleek toch simpel en wel met 2 handen aan weerskanten van de as aanslaan. Hierdoor kan meer snelheid gemaakt worden dan wanneer je zo’n 30 cm uit het hart zit. 

Maandag 07-04-2008
Plotseling was het voorjaar; windstil en lekker zonnetje. Met een klein team ( Hans de Vries; Tiem te Velde en Otto Rodenburg) naar de testlocatie in Zwolle. Onder “toezicht” van de groot grondbezitter; z'n vrouw en het personeel werden er 3 hops gemaakt.

080407-41.jpg (232553 bytes) 080407-63.jpg (160368 bytes) 080407-67.JPG (137843 bytes) 080407-68.jpg (134261 bytes) 080407-71.JPG (150011 bytes) 080407-73.jpg (161667 bytes)

Zaterdag, 26-04-2008.
080426-20.JPG (134527 bytes)Intentie om 1e circuits te gaan vliegen op MVCNOV veld. Er deden zich echter motorproblemen voor en dus onverrichter zake weer naar huis. Bij inspectie bleek, zoals verwacht, een lekke koppakking de oorzaak. Ook de strakker gestelde speling van de drijfstang aan big-end zijde was iets te veel van het goede, en moest na geslepen worden. 

Zaterdag , 3-05-2008. 
Poging gedaan om een circuit te vliegen, maar na de 1e bocht het circuit afgebroken en weer tegen de wind in gedraaid; na 29 sec. geland in het tegenoverliggende weiland. Dit vanwege te weinig vermogen. Daarna nog enkele hops gemaakt ( tot 350 mtr lengte).

080503-08.JPG (95940 bytes) 080503-26.JPG (142960 bytes)

Woensdag , 20-05-2008
Foto reportage door Flug und Modell Technik. 's Morgens op Lelystad de 1:1 Bleriot onder de loep genomen en 's middags het model in Aviodrome gefotografeerd.
Aan het einde van de dag 3 starts gemaakt op de testlocatie in Zwolle.
Vervolgens gestart met de bouw van een nieuwe motor ( zie Model deel 3)

Vrijdag,  19-09-2008
De nieuwe motor was gereed en had al enkele malen proefgedraaid. Wel wat olie lekkage door het ontbreken van oliekeringen op de krukas, maar vroeger hadden ze ook niet voor niets een poetslap bij de hand. 

Met een zwakke oostelijke wind en het veld in prima conditie kon de testperiode onder grote belangstelling van enkele genodigden weer vervolgd worden. 
Eerst een RC test gedaan om te kijken of alles ongestoord werkt en vervolgens een korte sprong gemaakt om een idee te krijgen van het motorvermogen. Dit bleek ruimschoots te zijn. 

Na een inspectie kon het allereerste circuit van start gaan. Na ongeveer 50 mtr was de kist los en bij de 2e linker bocht zaten we al op 20 mtr hoogte en kon het gas er wat af. Bocht 3 en 4 , met nog wat minder gas, waren keurig dalend en de landing kon ingezet worden. Tikkie gas er bij en precies voor ons raakten de wielen de grond. 
3½ jaar na aanvang van het project eindelijk een perfect circuit en natuurlijk zo trots als een aap. De crew kon vervolgens naar hartenlust poetsen om alle olie er weer af te krijgen.

SFA_8846.jpg (46867 bytes) SFA_8851.jpg (34407 bytes) SFA_8853.jpg (9319 bytes) SFA_8861.jpg (27960 bytes) Fotoreportage:
Bert Scheffer

Zaterdag, 27-09-2008
2 maal een circuit en vervolgens een vlucht van 5 minuten gemaakt. De kist was deze keer voorzien van een GPS zodat we de vluchtgegevens precies konden uitlezen.

080927-25.jpg (183696 bytes) 080927-26.jpg (129439 bytes) 080927-44.jpg (91811 bytes) 080927-49.jpg (156147 bytes) 080927-51.jpg (174798 bytes)
GPS gegevens van testvluchten op 27-09-08
Track kleur duur afstand km/h Profiel
track.jpg (182137 bytes) geel 1:26 1000 43 profiel.jpg (113923 bytes)
groen 1:18 959 44
blauw 5:25 4200 46

Zaterdag 11 april 2009
Twee circuits: een van 5 en een van 15 minuten.
Het model vliegt opvallend rustig en Henk kan af en toe zijn handen gewoon los van de zender laten.
De bochten worden successievelijk steeds steiler en dat verdraagt 'ie prima.
Hieronder wat impressies.

1e circuit (5 minuten)

090411-17.jpg (203191 bytes) 090411-22.jpg (161836 bytes) 090411-25.jpg (196736 bytes) 090411-35.jpg (106104 bytes)
Klaar voor de start En direct er na Mooi bochtje Uniek vluchtbeeld

2e circuit (15 minuten)

090411-46.jpg (219588 bytes) 090411-52.jpg (221632 bytes) 090411-50.jpg (152538 bytes) 090411-53.jpg (123017 bytes) 090411-55.jpg (189991 bytes) 090411-56.jpg (191946 bytes)
Tweede start met volle tank Zorgelijke gezichten: het geluid klinkt anders. aan het vluchtbeeld is niets te merken, gewoon prachtig. En ook de landing is een plaatje.

Maandag 14 maart 2011
Na de noodlanding in het Kanaal moesten nieuwe vleugels worden gebouwd en diverse reparaties uitgevoerd. 
Bovendien was de motor grondig overhaald en verbeterd om herhaling van de storing te voorkomen. 
Een testvlucht moest aantonen of het model nog even goed functioneerde als voorheen en maandagmorgen waren daar de ideale voorwaarden voor aanwezig door het windstille weer.
Het team was het opbouwen nog niet verleerd. De motor startte bij de eerste ruk aan het startkoord en liep als een zonnetje.

110314-02.jpg (253007 bytes) 110314-03.jpg (198494 bytes) 110314-06.jpg (227594 bytes) 110314-08.jpg (184209 bytes) 110314-09.jpg (126333 bytes) 110314-10.jpg (81356 bytes)
Functionele test van de besturing O ja, we hebben ook een nieuwe piloot Vol gas voor de start Uit de vering... en los! Vliegt als vanouds.

De kist klimt makkelijk naar een veilige hoogte maar na een halve minuut valt het vermogen weg. Henk neemt geen enkel risico en draait bij voor de landing hoewel de motor inmiddels weer normaal door loopt. 
We kunnen geen storingen ontdekken en als de motor weer vlekkeloos draait wordt een tweede start gewaagd. Opnieuw vermogensverlies maar de motor pikt weer op. Dan een tweede keer en nu wordt toch weer een vervroegde landing ingezet, die overigens perfect wordt uitgevoerd, zie de beelden hieronder.

110314-15.jpg (113203 bytes) 110314-16.jpg (152631 bytes) 110314-17.jpg (165165 bytes) 110314-18.jpg (178353 bytes) 110314-19.jpg (196918 bytes)
de landing   flare out touchdown en stop.

Na wat onderzoek kunnen we het probleem in de besturing lokaliseren, want steevast na 25 á 30 seconden regelt de gasservo af. Uiteindelijk blijkt de ontvanger de boosdoener te zijn, maar dan staat het model al weer in zijn stalling.
We hebben enorm veel geluk gehad: wat als die storing zich in b.v. het hoogteroer had voorgedaan...
In ieder geval staat vast dat het model nog iets beter vliegt dan voorheen en over ruim voldoende vermogen beschikt. Al met al dus een heel nuttige testsessie.

 

 

laatst bijgewerkt 15-03-11