De Testvluchten
Tekst: Henk van Hoorn/Otto Rodenburg; Alle foto's Otto Rodenburg tenzij anders vermeld.
Als eerste stap was de motor aan de beurt. Deze
had net voordat die uit de grasmaaier kwam nog prima gelopen.
Motor uit de kist en op een proefopstelling geplaatst. Helaas… handmatig
aanslaan met één hand ging niet.
Een 220 volt handboormachine werd omgebouwd tot starter, en daar liep de motor.
In een later stadium eens overdacht waarom dit nu zo was en de conclusie ligt
natuurlijk voor de hand: te geringe aanvangssnelheid bij het aanslaan.
Diverse alternatieven werden overwogen t.w.: startkoord; auto startmotor
ombouwen; 1 km 220 V verlengkabel (tot eerste boerderij) kopen.
De oplossing bleek toch simpel en wel met 2 handen aan weerskanten van de as
aanslaan. Hierdoor kan meer snelheid gemaakt worden dan wanneer je zo’n 30 cm
uit het hart zit.
Maandag 07-04-2008
Plotseling was het voorjaar; windstil en lekker zonnetje. Met een klein team ( Hans de Vries;
Tiem te Velde en Otto Rodenburg) naar de testlocatie in Zwolle. Onder
“toezicht” van de groot grondbezitter; z'n vrouw en het personeel werden er
3 hops gemaakt.
Zaterdag, 26-04-2008.
Intentie om 1e circuits te gaan vliegen op
MVCNOV veld. Er deden zich echter motorproblemen voor en dus onverrichter zake
weer naar huis. Bij inspectie bleek, zoals verwacht, een lekke koppakking de
oorzaak. Ook de strakker gestelde speling van de drijfstang aan big-end zijde
was iets te veel van het goede, en moest na geslepen worden.
Zaterdag , 3-05-2008.
Poging gedaan om een circuit te vliegen, maar na de 1e
bocht het circuit afgebroken en weer tegen de wind in gedraaid; na 29 sec.
geland in het tegenoverliggende weiland. Dit vanwege te weinig vermogen. Daarna
nog enkele hops gemaakt ( tot 350 mtr lengte).
Woensdag , 20-05-2008
Foto reportage door Flug und Modell Technik. 's Morgens op Lelystad de 1:1
Bleriot onder de loep genomen en 's middags het model in Aviodrome
gefotografeerd.
Aan het einde van de dag 3 starts gemaakt op de testlocatie in Zwolle.
Vervolgens gestart met de bouw van een nieuwe motor ( zie Model deel 3)
Met een zwakke oostelijke wind en het veld in prima
conditie kon de testperiode onder grote belangstelling van enkele genodigden
weer vervolgd worden.
Eerst een RC test gedaan om te kijken of alles ongestoord
werkt en vervolgens een korte sprong gemaakt om een idee te krijgen van het
motorvermogen. Dit bleek ruimschoots te zijn.
Na een inspectie kon het allereerste circuit van
start gaan. Na ongeveer 50 mtr was de kist los en bij de 2e linker
bocht zaten we al op 20 mtr hoogte en kon het gas er wat af. Bocht 3 en 4 , met nog wat minder gas, waren keurig
dalend en de landing kon ingezet worden. Tikkie gas er bij en precies voor ons
raakten de wielen de grond.
3½ jaar na aanvang van het project eindelijk een
perfect circuit en natuurlijk zo trots als een aap. De crew kon vervolgens naar
hartenlust poetsen om alle olie er weer af te krijgen.
Fotoreportage: Bert Scheffer |
Zaterdag, 27-09-2008
2 maal een circuit en vervolgens een vlucht van 5
minuten gemaakt. De kist was deze keer voorzien van een GPS zodat we de vluchtgegevens
precies konden uitlezen.
GPS gegevens van testvluchten op 27-09-08 | |||||
Track | kleur | duur | afstand | km/h | Profiel |
geel | 1:26 | 1000 | 43 | ||
groen | 1:18 | 959 | 44 | ||
blauw | 5:25 | 4200 | 46 |
Zaterdag 11 april 2009
Twee circuits: een van 5 en een van 15 minuten.
Het model vliegt opvallend rustig en Henk kan af en toe zijn handen gewoon los
van de zender laten.
De bochten worden successievelijk steeds steiler en dat
verdraagt 'ie prima.
Hieronder wat impressies.
1e circuit (5 minuten)
Klaar voor de start | En direct er na | Mooi bochtje | Uniek vluchtbeeld |
2e circuit (15 minuten)
Tweede start met volle tank | Zorgelijke gezichten: het geluid klinkt anders. | aan het vluchtbeeld is niets te merken, gewoon prachtig. | En ook de landing is een plaatje. |
Maandag 14 maart
2011
Na de noodlanding in het Kanaal moesten nieuwe vleugels worden gebouwd en
diverse reparaties uitgevoerd.
Bovendien was de motor grondig overhaald en verbeterd om herhaling van de
storing te voorkomen.
Een testvlucht moest aantonen of het model nog even goed functioneerde als
voorheen en maandagmorgen waren daar de ideale voorwaarden voor aanwezig door
het windstille weer.
Het team was het opbouwen nog niet verleerd. De motor startte bij de eerste ruk
aan het startkoord en liep als een zonnetje.
Functionele test van de besturing | O ja, we hebben ook een nieuwe piloot | Vol gas voor de start | Uit de vering... | en los! | Vliegt als vanouds. |
De kist klimt makkelijk naar een veilige hoogte
maar na een halve minuut valt het vermogen weg. Henk neemt geen enkel risico en
draait bij voor de landing hoewel de motor inmiddels weer normaal door
loopt.
We kunnen geen storingen ontdekken en als de motor weer vlekkeloos draait wordt
een tweede start gewaagd. Opnieuw vermogensverlies maar de motor pikt weer op.
Dan een tweede keer en nu wordt toch weer een vervroegde landing ingezet, die
overigens perfect wordt uitgevoerd, zie de beelden hieronder.
Na wat onderzoek kunnen we het probleem in de
besturing lokaliseren, want steevast na 25 á 30 seconden regelt de gasservo af.
Uiteindelijk blijkt de ontvanger de boosdoener te zijn, maar dan staat het model
al weer in zijn stalling.
We hebben enorm veel geluk gehad: wat als die storing zich in b.v. het
hoogteroer had voorgedaan...
In ieder geval staat vast dat het model nog iets beter vliegt dan voorheen en
over ruim voldoende vermogen beschikt. Al met al dus een heel nuttige
testsessie.
laatst bijgewerkt 15-03-11