De eerste modellen
Tekst: Henk van HoornIn het voorjaar van 2006 ontstond het idee om weer eens Bleriot XI te bouwen. Weer? .. ja want er waren al eens wat exemplaren aan vooraf gegaan.
Niet gehinderd door enige
kennis werd in no time een kist schaal 1:2,5 met een spanwijdte van 3,40 meter
gebouwd. Met een startgewicht van 14 kg moest nog maar blijken of zoiets van de
grond wou en eenmaal “los” of dat wel bestuurbaar was.
De constructie was eenvoudig en bestond voornamelijk uit Ramin en dun triplex.
De 1e motor was een JLO 36 ccm welke ter beschikking werd gesteld
door een zakenrelatie ( fabrikant van bladblazers)
Het hele spul ging in een Volkswagenbusje en op naar het modelvliegveld op het Waterwingebied bij Wezep waar we toen, de Noord Veluwse Luchtvaart Club, vlogen ( De NVLC was de voorloper van de huidige MVCNOV, maar dat is weer een heel ander verhaal).
Uiteraard bleek het
beschikbare veld veel te klein en moest er uitgezien worden naar een ruimere
locatie.
We leefden toen in een periode dat alles kon en toestemming om op het militaire vliegveld Deelen te
vliegen was met een telefoontje geregeld. Ondanks het te geringe vermogen zag ik
kans om de kist licht te beschadigen en was de pret na 5 minuten over.
De motor werd bij de leverancier kosteloos omgeruild voor een 58 ccm; de
instelhoeken werden wat aangepast en weer ging het naar Deelen. Het vloog!!
De volgende vlucht zou gaan plaatsvinden in Harsewinkel. De Bobo’s vonden het
machtig prachtig wat daar uit de aanhanger kwam, alleen sturen met een 27 Mc
setje vond Simprop niet al te PR waardig.
Plots was ik, althans voor dat weekend, een Profi set rijker en dat alles moest
natuurlijk breed in de pers.
Aangemoedigd door het succes
met die eerste Bleriot kwam er in 1982 een tweede.
Modelvliegtuigen mochten toen
niet zwaarder zijn dan
5 kg, en wanneer je kans zag om bij de toenmalige Rijks Luchtvaart Dienst je
verzoek voor een zwaardere kist goed te motiveren kreeg je een toestemming tot
20 kg.
De weg voor een groter model stond open, en het werd een schaal 1:2,2 model van de “Kanaalvlieger”. Ook de schaalnauwkeurigheid moest een stapje beter worden en de tot nu toe gebruikte maatschetsen waren niet meer toereikend. Het internet was er nog niet en de zoektocht naar betere documentatie begon.
Niet
elk detail werd volledig op schaal gemaakt maar al met al ontstond er toch een
sterk op het echt gelijkend model.
Met een spanwijdte van 3,90 mtr, een 90 ccm. 2 takt kettingzaagmotor en
19 kg startgewicht was er wijd en zijd niet iets wat er mee kon wedijveren.
Nog voordat er weer een expeditie naar Harsewinkel plaatsvond kreeg de RC
apparatuur fabrikant Microprop er lucht van en jawel..de meest luxe set inclusief servo’s werd door de deur geschoven. Met de
kist is vele jaren gevlogen en thans bevindt het zich nog steeds in het privé
museum van de Duitse modelvlieger Jorg Vogelsang.