De eerste modellen                       
Tekst: Henk van Hoorn
In het voorjaar van 2006 ontstond het idee om weer eens Bleriot XI te bouwen. Weer? .. ja want er waren al eens wat exemplaren aan vooraf gegaan.
Het eerste model was ook de eerste kennismaking met "Big Scale" modellen en stamde uit 1978. Het exact op schaal bouwen was toen nog geen doelstelling, en alles wat meer dan 5 kg was en niet in de kofferbak van de auto zou passen was onbekend terrein. 

Niet gehinderd door enige kennis werd in no time een kist schaal 1:2,5 met een spanwijdte van 3,40 meter gebouwd. Met een startgewicht van 14 kg moest nog maar blijken of zoiets van de grond wou en eenmaal “los” of dat wel bestuurbaar was.
De constructie was eenvoudig en bestond voornamelijk uit Ramin en dun triplex. De 1e motor was een JLO 36 ccm welke ter beschikking werd gesteld door een zakenrelatie ( fabrikant van bladblazers) 

Het hele spul ging in een Volkswagenbusje en op naar het modelvliegveld op het Waterwingebied bij Wezep waar we toen, de Noord Veluwse Luchtvaart Club, vlogen ( De NVLC was de voorloper van de huidige MVCNOV, maar dat is weer een heel ander verhaal). 

Uiteraard bleek het beschikbare veld veel te klein en moest er uitgezien worden naar een ruimere locatie. 
We leefden toen in een periode dat alles kon en toestemming om op het militaire vliegveld Deelen te vliegen was met een telefoontje geregeld. Ondanks het te geringe vermogen zag ik kans om de kist licht te beschadigen en was de pret na 5 minuten over.
De motor werd bij de leverancier kosteloos omgeruild voor een 58 ccm; de instelhoeken werden wat aangepast en weer ging het naar Deelen. Het vloog!!

De volgende vlucht zou gaan plaatsvinden in Harsewinkel. De Bobo’s vonden het machtig prachtig wat daar uit de aanhanger kwam, alleen sturen met een 27 Mc setje vond Simprop niet al te PR waardig.
Plots was ik, althans voor dat weekend, een Profi set rijker en dat alles moest natuurlijk breed in de pers. 

Aangemoedigd door het succes met die eerste Bleriot kwam er in 1982 een tweede. 
Modelvliegtuigen mochten toen niet zwaarder zijn dan 5 kg, en wanneer je kans zag om bij de toenmalige Rijks Luchtvaart Dienst je verzoek voor een zwaardere kist goed te motiveren kreeg je een toestemming tot 20 kg.

De weg voor een groter model stond open, en het werd een schaal 1:2,2 model van de “Kanaalvlieger”. Ook de schaalnauwkeurigheid moest een stapje beter worden en de tot nu toe gebruikte maatschetsen waren niet meer toereikend. Het internet was er nog niet en de zoektocht naar betere documentatie begon.

 

 

 

Niet elk detail werd volledig op schaal gemaakt maar al met al ontstond er toch een sterk op het echt gelijkend model.
Met een spanwijdte van 3,90 mtr, een 90 ccm. 2 takt kettingzaagmotor en 19 kg startgewicht was er wijd en zijd niet iets wat er mee kon wedijveren.
Nog voordat er weer een expeditie naar Harsewinkel plaatsvond kreeg de RC apparatuur fabrikant Microprop er lucht van en jawel..de meest luxe set inclusief servo’s werd door de deur geschoven. Met de kist is vele jaren gevlogen en thans bevindt het zich nog steeds in het privé museum van de Duitse modelvlieger Jorg Vogelsang.