De 2/3 size 1909 Blériot XI

Tekst: Henk van Hoorn.

De belangstelling voor big scale modellen van meer dan 25 kg startgewicht is de afgelopen jaren in Nederland toegenomen en de KNVvL is de uitdaging aan gegaan om de regulering voor het recreatief gebruik van modellen tussen 25 en 150 kg in samenwerking met IVW op te pakken. 
Na een positieve intentieverklaring van IVW is een werkgroep geformeerd en is naar voorbeeld van de Duitse en Franse/Engelse regelgeving een Nederlands concept ontstaan. 
De formalisering van de Regeling is thans in een vergevorderd stadium, en met toestemming van IVW zijn er enkele proefprojecten ontstaan. Het gaat hierbij zowel om nieuw te bouwen modellen als om enkele reeds vergevorderde kisten. 

Ik ben bijzonder verheugd dat in dit kader mijn 2/3 size Blériot XI het project nr 1 heeft ontvangen. 
De kist krijgt een spanwijdte van 5,5 meter, een hoogte van 1,7 meter en een startgewicht van 55 kg. 
De bouw zal meerdere jaren in beslag nemen en eind 2011 of begin 2012 gereed zijn. De constructie en bouwmethodiek zijn exact gelijk aan datgene wat men in 1909 deed. 
Ondertussen is de krachtbron ook binnen. Het uitgangspunt is een Briggs & Stratton 480 cc V-twin met 14 pk. 
Uiteraard wordt de motor sterk omgebouwd en zullen er o.a. aanpassingen plaats vinden aan het carter voor wat betreft vormgeving en afmeting, de soort ontsteking en de vorm van de cilinders. 
De motor is bovenin de "V" 39 cm breed en heeft een hoogte van 32 cm. Na aanpassing zal het gewicht op ongeveer 18 kg liggen, en het toerental (met een 130 cm prop) zal rond de 2500 omw/min zijn.

Hieronder een impressie van de de diverse bouwstadia:

1.JPG (86481 bytes) augustus 2009:
De bouw start met het stabilo. Klein beginnen nietwaar?
2.JPG (88794 bytes) Hier stabilo en richtingsroer.
3.JPG (75992 bytes) De vleugelribben in diverse stadia van opbouw. Eerst de kernen uit triplex, samen te voegen met profiellijsten.
4.JPG (88149 bytes) Elke rib wordt in een mal opgebouwd, met dummy's op de plaats van de hoofdliggers.
5.JPG (81036 bytes) Opbouw van de vleugel, de hoofdliggers zijn wat donkerder dan de overige hulplijsten.
7.JPG (89790 bytes) De randboog wordt gelamineerd uit dunne stroken.
8.JPG (88552 bytes) Close-up van de randboog. Blokken ondersteunen de profielvorm.
9.JPG (90167 bytes) Vleugelwortel met extra versterkingen.
11.JPG (66216 bytes) Detail vleugelpen, ingelaten in de hoofdligger.
10.JPG (84431 bytes) Overzicht van twee vleugels
   
12.JPG (60571 bytes) december 2009
Voordat de romp gebouwd kon worden moest eerst de zolder worden verbouwd.
13.JPG (67011 bytes) De gordingen van de rompbovenzijde worden in de vorm gelamineerd
17.JPG (79191 bytes) zo ook die voor de onderzijde
18.JPG (62016 bytes) de gordingen voor het staartstuk worden extra voorgebogen.
14.JPG (85588 bytes) op een aparte mal wordt de cockpitrand voorbereid
15.JPG (91185 bytes) de ronding wordt gelamineerd uit dunne stroken
19.JPG (86482 bytes) het geheel wordt vervolgens gefreesd...
20.JPG (76593 bytes) ... totdat een ronde doorsnee is verkregen.
21.JPG (67095 bytes) een rompzijwand hangt al in de lucht, de ander ligt nog op de operatietafel
23.JPG (67655 bytes) details van de verspanning van de rompzijwand
25.JPG (75814 bytes) overzicht van de rompopbouw, links van het frame liggen de verticale steunen die met de verspanning worden ingeklemd.
26.JPG (80452 bytes) Beide zijwanden zijn al tot een romp verenigd. Nu volgt de passing voor het stabilo.
27.JPG (86369 bytes) close-up van het staartstuk waar de sterke kromming van de gording goed te zien is.
28.JPG (81438 bytes) Aan de voorzijde van de romp is de bevestigingsbuis voor de vleugelligger aangebracht.
32.JPG (78005 bytes) Februari 2010.
Details van de verbindingssystemen in het voorste rompdeel waar later het onderstel en de motor een plaats krijgen.
33.JPG (87621 bytes) Het richtingsroer én stabilo op hun plaats
35.JPG (82913 bytes) Detail van de stabilo ophanging.
100407-03.jpg (135120 bytes) April 2010
De romp heeft de bouwhelling verlaten en rust nu op een verrijdbaar onderstel. De draagconstructie voor landingsgestel en motorophanging begint vorm te krijgen.
100407-01.jpg (148512 bytes) Over motor gesproken: deze gaat het worden: een 480 CC V-twin Briggs&Stratton.
100407-02.jpg (199808 bytes) De motor is volledig gestript en wordt zoveel mogelijk gemodificeerd om gewicht te sparen.